@article { author = {حججی, محمد and سلطانی, محمدرضا and طیبی رهنی, محمد}, title = {}, journal = {Fluid Mechanics & Aerodynamics}, volume = {3}, number = {3}, pages = {-}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2322-3278}, eissn = {2980-8111}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Jet into Crossflow,Boundary Layer Thickness Ratio,Jet to Freestream Dynamic Pressure Ratio}, title_fa = {بررسی اثرات اندرکنش جت مافوق‌صوت در جریان جانبی مادون صوت تراکم‌پذیر روی سطوح اطراف محل انتشار جت}, abstract_fa = {به‌منظور بررسی اندرکنش جت مافوق‌صوت در جریان جانبی مادون‌صوت، مطالعات تجربی گسترده‌ای در تونل‌باد انجام شده است. در این راستا، اندرکنش مذکور با تخلیه عمودی یک جت متقارن مافوق‌صوت فرومنبسط از یک صفحه تخت در جریان جانبی مادون‌صوت تراکم‌پذیر فراهم شده و اثرات نسبت ضخامت لایه مرزی و نسبت فشار دینامیکی بر فشار اندازه‌گیری‌شده روی سطوح اطراف جت مورد بررسی قرار گرفته است. روش تجربی استفاده‌شده تپ‌های فشاری متداول می‌باشد. نتایج حاصله از اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد که، با افزایش نسبت فشار دینامیکی، ضمن بزرگ‌شدن ناحیه دنباله واقع در پایین‌دست جت، ضریب فشار در این ناحیه نیز کاهش می‌یابد، درحالی‌که در بالادست جریان، ضریب فشار افزایش پیدا می‌کند. به‌علاوه، با افزایش نسبت ضخامت لایه مرزی، مقدار ضریب فشار در بالا‌دست جت کاهش یافته و بازیافت فشار در ناحیه پایین‌دست جت نیز سریع‌تر رخ می‌دهد.}, keywords_fa = {جت در جریان جانبی,نسبت فشار دینامیکی,ضخامت لایه مرزی,تونل‌باد}, url = {https://fma.ihu.ac.ir/article_200260.html}, eprint = {https://fma.ihu.ac.ir/article_200260_03407952a96a14aca39cfdb891c705fd.pdf} } @article { author = {کیانی ده‌کیانی, مصطفی and امی, فتح‌اله and قبادیان, برات and نجفی, غلامحسن}, title = {}, journal = {Fluid Mechanics & Aerodynamics}, volume = {3}, number = {3}, pages = {-}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2322-3278}, eissn = {2980-8111}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {SI Engine,Bioethanol-Gasoline Blends,Exhaust Emissions}, title_fa = {تاثیر مخلوط‌های بیواتانول- بنزین بر آلاینده‌های اگزوز یک موتور اشتعال جرقه‌ای}, abstract_fa = {در این مقاله، تاثیر مخلوط‌ سوخت‌های بیواتانول- بنزین بر آلاینده‌های یک موتور اشتعال جرقه‌ای و چهار سیلندر به‌صورت تجربیمورد بررسی قرار گرفت. ابتدا سوخت بنزین خالص با درصد‌های مختلف بیواتانول (0، 20، 40، 60 و 85 درصد) مخلوط گردید و آلاینده‌های HC، CO، CO2 و NOX در سرعت‌های مختلف و در دو موقعیت دریچه گاز (باز بودن کامل و نیمه باز) اندازه‌گیری شد. نتایج تجربی نشان داد که با افزایش درصد بیواتانول در مخلوط‌های سوخت و موقعیت قرارگیری دریچه گاز، آلاینده‌های CO و HC کاهش، و CO2 و NOX افزایش یافت. همچنین با افزایش سرعت موتور آلاینده‌های CO2 و HC روند کاهشی، و CO و NOX روند افزایشی را نشان داد. تحلیل آماری داده‌ها نشان داد که اثر متغیر درصد بیواتانول در مخلوط‌های سوخت بر آلاینده‌ها در سطح 5 درصد معنی‌دار بوده است.}, keywords_fa = {موتور اشتعال جرقه‌ای,مخلوط‌های بیواتانول– بنزین,آلاینده‌های اگزوز}, url = {https://fma.ihu.ac.ir/article_200261.html}, eprint = {https://fma.ihu.ac.ir/article_200261_bf0d5e97d7ecd8ec756109442d7ea3e6.pdf} } @article { author = {محمدپور, مجتبی and پیرکندی, جاماسب and پورگل‌محمد, محمد and جهرمی, مهدی}, title = {}, journal = {Fluid Mechanics & Aerodynamics}, volume = {3}, number = {3}, pages = {-}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2322-3278}, eissn = {2980-8111}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Turbofan Engine,Reliability,Reliability Allocation,Monte Carlo Method}, title_fa = {طراحی و تحلیل یک موتور توربوفن دومحوره سبک براساس مهندسی قابلیت اطمینان}, abstract_fa = {در این مقاله، یک موتور توربوفن در مرحله طراحی اولیه درنظر گرفته‌شده و شرایط محیطی و عملکردی آن از نقطه نظر قابلیت اطمینان مورد مطالعه قرار گرفته است. با توجه به فرض عدم دسترسی به داده‌های خرابی اختصاصی موتور، جهت گردآوری آنها از بانک‌های داده‌ی عمومی و تخمین‌های کارشناسانه استفاده شده است. بعد از تقسیم‌بندی سیستم موتور به زیرسیستم‌ها، مد‌ل‌سازی قابلیت اطمینان به‌کمک دیاگرام‌های بلوکی و اعمال روش مونت‌کارلو انجام شده است. نتایج به‌دست‌آمده، شامل ارزیابی قابلیت اطمینان سیستم و زیرسیستم‌ها و اهمیت قابلیت اطمینان می‌باشد. قابلیت اطمینان موتور در 150 ساعت پروازی به زیر 97 درصد می‌رسد. در ادامه، جهت ارتقای سطح قابلیت اطمینان موتور، از تخصیص قابلیت اطمینان 97 درصد برای 300 ساعت پرواز استفاده شده وپیشنهادات برای بهبود قابلیت اطمینان موتور، انجام شده است. نتایج نشان می‌دهد که فیلترها، پمپ‌ها، پره‌ها و دیسک‌های مورد استفاده در قسمت‌های چرخان از حساس‌ترین بخش‌های موتور می-باشند.}, keywords_fa = {موتور توربوفن,قابلیت اطمینان,تخصیص قابلیت اطمینان,شبیه‌سازی مونت‌کارلو}, url = {https://fma.ihu.ac.ir/article_200262.html}, eprint = {https://fma.ihu.ac.ir/article_200262_954c4934cf4996246de72ef0a0e66d44.pdf} } @article { author = {سلیمی‌پور, سید عرفان and تیمورتاش, علیرضا}, title = {}, journal = {Fluid Mechanics & Aerodynamics}, volume = {3}, number = {3}, pages = {-}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2322-3278}, eissn = {2980-8111}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Pellet,Moving Grid,Drag Force,Unsteady Solution}, title_fa = {شبیه‌سازی عددی و مقایسه عملکرد دو اندازه مختلف از ساچمه‌های تفنگ بادی با کالیبرهای 5/4 و 5/5 میلی‌متر}, abstract_fa = {در این مقاله به شبیه‌سازی عددی و مقایسه عملکرد دو اندازه مختلف از ساچمه‌های تفنگ بادی با کالیبرهای 5/4 و 5/5 میلی‌متر پرداخته شده است. ساچمه‌های مذکور تحت اثر نیروی پسا و با تغییرات پیوسته سرعت مواجه هستند و جریان ناپایا را تجربه می‌کنند. به‌منظور تحلیل عددی این مسأله، معادلات ناویر- استوکس تحت شرایط ناپایای تراکم پذیر آشفته به‌همراه معادلات دینامیکی حرکت ساچمه به‌طور هم‌زمان در یک شبکه محاسباتی متحرک با نوشتن یک برنامه کامپیوتری حل شده‌اند. مدل‌سازی هندسی ساچمه‌ها، با عکس‌برداری دقیق از نمونه واقعی و عمل نقطه‌یابی، حاصل شده است. همچنین با توجه به هندسه ساچمه‌ها از دستگاه مختصات استوانه‌ای و با فرض تقارن-محوری استفاده گردیده است. شبیه‌سازی عددی به‌کاررفته، بر پایه گسسته‌سازی شارهای جابه‌جایی توسط طرح اختلاف مرکزی مرتبه‌دوم و استفاده از یک روش ضمنی به‌شیوه حجم محدود می‌باشد. به‌دلیل اهمیت پارامتر زمان در حل مسأله، دقت زمانی مرتبه‌دوم به روش گام زمانی دوگانه مورد استفاده قرار گرفته است. سپس به‌منظور تأیید صحت عملکرد برنامه کامپیوتری، پاسخ‌های حاصل با نتایج تجربی معتبر مقایسه گردیده‌اند. نتایج به‌دست‌آمده از این بررسی‌ها نشان می‌دهند که سرعت شلیک، جرم و اندازه ساچمه‌ها از عوامل تأثیر‌گذار بر زمان طی مسیر، افت ارتفاع و ممنتوم برخورد در یک مسافت معین می‌باشند.}, keywords_fa = {ساچمه,شبکه متحرک,نیروی پسا,حل ناپایا}, url = {https://fma.ihu.ac.ir/article_200263.html}, eprint = {https://fma.ihu.ac.ir/article_200263_b73c0fccc1dbffe97f98fca16610b76a.pdf} } @article { author = {رمضانی‌زاده, مهدی and محمدی, عبداله}, title = {}, journal = {Fluid Mechanics & Aerodynamics}, volume = {3}, number = {3}, pages = {-}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2322-3278}, eissn = {2980-8111}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Delta Wings,Large Eddy Simulation Approach,Wing Leading Edge Configuration,Vortex,Aerodynamic Coefficient}, title_fa = {مطالعه عددی اثرات شکل لبه حمله بال‌های مثلثی بر رفتار جریان با استفاده از رهیافت شبیه‌سازی گردابه‌های بزرگ}, abstract_fa = {تعیین مشخصه‌ها و رفتار جریان سیال و به‌دست آوردن ضرایب آیرودینامیکی، جزء مسائل مهم و قابل‌توجه در بررسی جریان حول اجسام می‌باشد. در این تحقیق، اثرات شعاع لبه حمله بر رفتار جریان حول بال‌مثلثی با زاویه پس‌گرایی 50 درجه در اعداد رینولدز بین 106×50/0 الی 106×5/2 به‌صورت عددی مطالعه شده است. سه مدل هندسی مختلف شامل مدل دارای لبه حمله تیز و دو مدل دارای لبه حمله نیم‌دایره با شعاع متفاوت موردبررسی قرارگرفته است. شبیه‌سازی‌های عددی با استفاده از رهیافت شبیه‌سازی گردابه‌های بزرگ در نرم‌افزار فلوئنت ویرایش 14 انجام‌شده و صحت و دقت روش عددی به کار گرفته‌شده، با استفاده از نتایج تجربی موجود بررسی-شده که مطابقت خوبی را نشان می‌دهد. تأثیر شعاع لبه حمله روی ضرایب آیرودینامیکی، اندازه و محل گردابه‌ها موردبررسی قرارگرفته است. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده، در یک زاویه حمله ثابت، افزایش شعاع لبه حمله بال سبب کاهش ضریب گشتاور پیچشی می‌شود. همچنین، اندازه و قدرت گردابه اولیه و مقادیر نیروهای برآ و پسا کاهش می‌یابد. هنگامی‌که عدد رینولدز بین 106×50/0 تا 106× 97/0 است، ضریب برآ تمایل به افزایش 6 تا 8 درصدی دارد، اما در اعداد رینولدز بزرگ‌تر، افزایش محسوسی در آن مشاهده نمی‌شود. همچنین در زاویه حمله 20 و 25 درجه، با افزایش عدد رینولدز، ضریب برآ کاهش محسوسی می‌یابد. در بال مثلثی دارای لبه حمله تیز، گردابه‌های قوی‌تری تشکیل می‌شود که منجر به ضریب برآی بزرگ‌تری می‌گردد. با گردکردن لبه حمله، به سبب تضعیف گردابه‌های مذکور، ضریب برآ کاهش می‌یابد.}, keywords_fa = {بال‌های مثلثی,رهیافت شبیه‌سازی گردابه‌های بزرگ,هندسه لبه حمله بال,گردابه,ضرایب آیرودینامیکی}, url = {https://fma.ihu.ac.ir/article_200264.html}, eprint = {https://fma.ihu.ac.ir/article_200264_a9a8dd08fbdfe4e37cc04072e9829609.pdf} } @article { author = {حسینی, محمد and علوی نژاد, علی‌محمد}, title = {}, journal = {Fluid Mechanics & Aerodynamics}, volume = {3}, number = {3}, pages = {-}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2322-3278}, eissn = {2980-8111}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Skin Friction Coefficient,Taylor- Couette Flow,Bubble Injection,Turbulent Flow}, title_fa = {مطالعه عددی تأثیر زبری سطح و تزریق حباب بر ضریب اصطکاک پوسته‌ای در جریان تیلور- کوئت}, abstract_fa = {در این تحقیق اثر زبری سطح و تزریق حباب بر ضریب اصطکاک پوسته‌ای و نیروی درگ هیدرودینامیکی در جریان تیلور-کوئت به صورت عددی مورد بررسی قرار گرفته است. جریان مورد بررسی شامل دو سیلندر هم مرکز می‌باشد که سیلندر درونی متحرک و بیرونی ثابت است. معادلات حاکم بر جریان شامل معادلات پیوستگی، ممنتوم، معادلات اغتشاشی و معادلات توزیع حباب در جریان می‌باشد. این معادلات براساس روش عددی حجم محدود و با استفاده از روش گسسته‌سازی بالادست مرتبه دوم حل شده‌اند. برای مدل‌سازی جریان دوفازی از روش اویلری-لاگرانژی بهره برده شده است. در تمامی حالت‌های بررسی شده، جریان آشفته و گردابه‌های تیلور در فضای بین دو استوانه ظاهر شده‌اند. سیال هوا به عنوان فاز دوم به درون جریان تزریق شده است. محدوده رینولدزی که انتخاب شده از 104 تا 105×2 می-باشد. از یک تحقیق انجام شده به صورت تجربی برای اعتبار‌سنجی استفاده شده است. نتایج نشان دادند که با افزایش عدد رینولدز، ضریب اصطکاک کاهش می‌یابد و همچنین با کاهش زبری، نیروی درگ کاهش می‌یابد.}, keywords_fa = {ضریب اصطکاک پوسته‌ای,جریان تیلور- کوئت,تزریق حباب,زبری سطح,جریان آشفته}, url = {https://fma.ihu.ac.ir/article_200265.html}, eprint = {https://fma.ihu.ac.ir/article_200265_c2a5d21e10d8fd61303d94cd3ef9c630.pdf} }