@article { author = {رمضانی زاده, مهدی and محمدی, حسین}, title = {Numerical Investigation of Aeroacoustic Phenomenon Flow over Tailless, Double, and Diamond Delta Wings, Using Large Eddy Simulation}, journal = {Fluid Mechanics & Aerodynamics}, volume = {5}, number = {1}, pages = {1-15}, year = {2017}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2322-3278}, eissn = {2980-8111}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Aeroacoustics,Diamond Delta Wing,Sound Pressure Level,Vortex Interactions,Large Eddy Simulation Approach,Strouhal Number}, title_fa = {مطالعه عددی پدیده هواصوتی جریان عبوری از بال های مثلثی ساده، مرکب و الماسی، با استفاده از رهیافت شبیه سازی گردابه های بزرگ}, abstract_fa = {در این تحقیق، جریان حول بال‌های مثلثی ساده، مرکب و الماسی به طول وتر ریشه360 میلی‌متر با زوایای پسگرایی به ترتیب،°50، °65/°80 و °53، با استفاده از رهیافت شبیه‌سازی گردابه‌های بزرگ و مدل زیرشبکه ای اسماگورینسکی- لیلی بررسی شده است. ضرایب آیرودینامیکی بال‌های مثلثی مذکور محاسبه شده و با نتایج عددی و تجربی موجود مقایسه شده که تطابق خوبی با نتایج تجربی مشاهده می‌شود. شرایط مرزی استفاده شده، به منظور انجام محاسبات هواصوتی به این صورت است که سرعت جریان آزاد برابر 50 متر بر ثانیه، عدد رینولدز بر پایه‌ وتر ریشه برابر 106×2/1 و عدد ماخ 147/0 در زاویه‌ حمله‌ 15 درجه می‌باشند. نتایج صدای دریافتی از میکروفن‌های قرار گرفته در ناحیه دنباله بال‌های مورد مطالعه، به صورت چگالی طیف قدرت، فشار صوتی، تراز فشار صدا و دامنه صدا مورد بررسی قرار گرفته اند. تراز فشار صدای دریافتی توسط میکروفن قرار گرفته در فاصله 835/1 متری از نوک بال‌های مذکور در بازه‌ عدد استروهال 0 الی 1 به ترتیب بین24 الی 69، 10 الی 54 و 9 الی 44 دسی‌بل متغیر است که از لحاظ مخفی‌کاری صوتی، بیان‌گر ارجحیت بال الماسی نسبت به دو بال دیگر می‌باشد.}, keywords_fa = {پدیده هواصوتی,بال مثلثی الماسی,تراز فشار صدا,اندرکنش گردابه ها,رهیافت شبیه سازی گردابه های بزرگ,عدد استروهال}, url = {https://fma.ihu.ac.ir/article_200284.html}, eprint = {https://fma.ihu.ac.ir/article_200284_56ce997591f0918fc7f53aceb75f07d8.pdf} } @article { author = {اخوین انصاری, راحله and امی, فتح اله and موحدنژاد, احسان}, title = {An Experimental Study of Liquid Jet into a Cross Flow, Based on Schlieren Technique}, journal = {Fluid Mechanics & Aerodynamics}, volume = {5}, number = {1}, pages = {17-27}, year = {2017}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2322-3278}, eissn = {2980-8111}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Schlieren Technique,Jet-into-Cross Flow,Momentum Flux Ratio,Weber Number,Vertical Penetration}, title_fa = {مطالعه‌ تجربی جت مایع در جریان پاشش متقاطع توسط تکنیک شلرین}, abstract_fa = {تحقیق پیش رو به‌منظور بررسی تجربی نوع شکست و میزان نفوذ جت مایع در جریان پاشش متقاطع صورت گرفته است. برای مطالعه پارامترهای مورد‌نظر از تکنیک شلرین استفاده ‌شده است. این تکنیک ترکیبی از آینه‌های مقعر‌ و عدسی‌های محدب است که در صورت وجود دوربین پر‌سرعت و منبع نور مناسب امکان ثبت تصاویر مفید و کاربردی وجود خواهد ‌داشت. در نهایت، با پردازش تصاویر توسط نرم‌افزار می‌توان به اطلاعات موردنیاز دست یافت. آزمایش در دما و فشار محیط و سرعت گاز مادون صوت انجام شد. دو عامل مهم بر میزان نفوذ جت، نسبت شار‌مومنتوم و عدد وبر می‌باشند. در این تحقیق، نسبت شار‌مومنتوم بین 32 تا 57 و عدد وبر گاز بین 5/0 تا 1 در نظر گرفته شده‌اند. دو نوع شکست قابل مشاهده است: شکست ستونی و شکست سطحی. ارتباطی بین نفوذ جت با نسبت شار‌مومنتوم، عدد وبر، طول شکست در جهت جریان و طول شکست در راستای عمود بر جریان به‌دست آمده است. طبق نتایج، کاهش سرعت جریان گاز و افزایش نسبت شار‌مومنتوم افزایش نفوذ‌پذیری را در پی دارد.‌ همچنین، شکست سطحی تولید ذرات بیشتری را نسبت به شکست ستونی به همراه دارد.}, keywords_fa = {تکنیک شلرین,پاشش متقاطع,نسبت شار‌مومنتوم,عدد وبر,نفوذ عمودی}, url = {https://fma.ihu.ac.ir/article_200285.html}, eprint = {https://fma.ihu.ac.ir/article_200285_56e3e6d76930aeb119fab1134cb0f4b4.pdf} } @article { author = {ساغری چی, امیر and مغربی, محمدجواد and عرب گلارچه, علیرضا}, title = {Numerical Investigation of the Effect of Fixed and Variable Pitch Angle Blade on Dynamic Stall of Flow Field Around Darrieus Wind Turbine Blade}, journal = {Fluid Mechanics & Aerodynamics}, volume = {5}, number = {1}, pages = {29-46}, year = {2017}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2322-3278}, eissn = {2980-8111}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Darrieus Wind Turbine,Variable Pitch,Flow Separation,Power Coefficient}, title_fa = {بررسی عددی تاثیر زاویه گام‌های ثابت و متغیر پره بر واماندگی دینامیکی جریان حول پره توربین بادی داریوس}, abstract_fa = {توربین داریوس توربین بادی محور‌عمودی بر پایه نیروی برآ است که به دلیل طراحی ساده و عدم وابستگی به جهت باد مورد توجه محققان قرارگرفته است. به دلیل افزایش زاویه حمله پره در سرعت‌های نوک پایین و ایجاد واماندگی دینامیکی، در اساس این توربین‌ها با مشکل خود راه‌اندازی مواجه بوده و بازدهی کم‌تری نسبت به توربین‌های بادی محور افقی دارند. در این مقاله، اثرات زاویه گام پره بر کاهش واماندگی دینامیکی این توربین بادی داریوس بررسی شده و یک سامانه تنظیم زاویه گام (با زاویه گام متغیر پره) پیشنهاد شده که می‌تواند دامنه و نرخ افزایش زاویه حمله در یک دور چرخش توربین را در مقایسه با توربین با زاویه گام ثابت تغییر داده و اثرات منفی واماندگی دینامیکی را از بین ببرد. در این مطالعه، شبیه‌سازی‌ها به‌صورت غیردائمی و دوبعدی و با استفاده از CFD انجام شده و برای چرخش روتور توربین از روش شبکه‌بندی متحرک استفاده شده ‌است. با مقایسه پره‌هایی با زوایای گام ثابت مختلف (°3± و°6 ± و°9± و°12±) نتیجه‌گیری شد که تنظیم گام در زاویه °3-سبب به تأخیر افتادن جدایش جریان و کاهش واماندگی دینامیکی می‌شود. همچنین، مشاهده شد که یک توربین داریوس مجهز به زاویه گام متغیر می‌تواند در سرعت‌های نوک کم جدایش جریان را روی پره‌ها از بین ببرد و با به تاخیر انداختن یا حذف واماندگی دینامیکی، سبب افزایش بازدهی در طی تمامی سرعت‌های کاری توربین (در مقایسه با توربین با زاویه گام ثابت) شود.}, keywords_fa = {توربین بادی داریوس,زاویه گام متغیر,جدایش جریان,ضریب توان}, url = {https://fma.ihu.ac.ir/article_200286.html}, eprint = {https://fma.ihu.ac.ir/article_200286_6fa48ea54a8851c38bb97bc595bbbda3.pdf} } @article { author = {سالاری, مجتبی and طیبی رهنی, محمد and اصفهانیان, وحید}, title = {Numerical Investigation of Flow around Two Elliptical Cylinders with Different Arrangements Confined in a Channel, Using Lattice Boltzmann Method}, journal = {Fluid Mechanics & Aerodynamics}, volume = {5}, number = {1}, pages = {47-64}, year = {2017}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2322-3278}, eissn = {2980-8111}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Elliptical Cylinder,Tandem Arrangement,Staggered Arrangement,Side-by-Side Arrangement,Lattice Boltzmann Method (LBM)}, title_fa = {بررسی عددی جریان لایه ای حول دو استوانه بیضوی با آرایش های مختلف داخل یک کانال، با استفاده از روش شبکه بولتزمن}, abstract_fa = {در این مقاله جریان دوبعدی آرام حول دو استوانه بیضوی داخل یک کانال با آرایش های مختلف به طور عددی با استفاده از روش شبکه بولتزمن در اعداد رینولدز مختلف بررسی شده است. برای مدل‌سازی شرط عدم لغزش در مرز منحنی جامد از یک شرط مرزی منحنی مرتبه دوم استفاده شده است. روش عددی به همراه شرایط مرزی به کار رفته در شبیه سازی جریان حول یک استوانه دایروی صحت‌سنجی شده است. طبق این نتایج، استوانه اول با توجه به موقعیتش در برابر جریان در آرایش ردیفی بیشترین مقدار نیروی پسا و در آرایش درکنارهم کمترین مقدار آن را دارد. البته، استوانه دوم به دلیل تاثیرپذیری از استوانه اول دارای رفتار پیچیده تری است. برخلاف جریان دائم که در آن بیشترین مقدار نیروی برآ در آرایش درکنارهم بر استوانه ها وارد می شود، در جریان غیردائم به دلیل ریزش گردابه ها و اثرات تداخلی ناشی از وجود گردابه ها در آرایش جابجاشده مقدار نیروی برآی بیشتری بر استوانه‌ها وارد می شود. در ضمن، عدد اشتروهال در آرایش ردیفی از آرایش جابجاشده بیشتر بوده و در آرایش درکنارهم ریزش گردابه مشاهده نشد.}, keywords_fa = {استوانه بیضوی,آرایش ردیفی,آرایش جابجاشده,آرایش درکنارهم,روش شبکه بولتزمن}, url = {https://fma.ihu.ac.ir/article_200287.html}, eprint = {https://fma.ihu.ac.ir/article_200287_23d01e4fcc7b706b68d8e53faa6b609c.pdf} } @article { author = {کبریایی, آزاده and نصیری, حمیدرضا}, title = {Design of High-Speed Shadowgraphy System for Sizing and Velocimetry of Particles}, journal = {Fluid Mechanics & Aerodynamics}, volume = {5}, number = {1}, pages = {65-73}, year = {2017}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2322-3278}, eissn = {2980-8111}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Imaging,Shadowgraphy,Velocimetry,Pulsing Illuminator,Light Emitted Diode (LED)}, title_fa = {طراحی سیستم سایه نگاری پرسرعت جهت محاسبات ابعادی و سرعت ذرات}, abstract_fa = {در این مقاله، طراحی و ساخت یک منبع نوری پرتوان پالسی جهت استفاده در تصویربرداری از ذرات به کمک روش سایه‌نگاری تشریح شده است. با توجه به کنتراست بالای تصاویر در روش سایه‌نگاری و عدم نیاز به منبع نور پرقدرت، از دیودهای نوری (LED) متعارف به جای لیزر در این منبع نوری استفاده شده. بنابراین، سامانه ساخته‌شده در بسیاری از مشخصات قابل مقایسه با نمونه‌های روش PIV می‌باشد. منبع نور پالسی ساخته‌شده حداقل پهنای پالس ns 125، فرکانس Hz 500 و حداکثر جریان عبوری A 15 را تامین می‌کند. جهت همزمانی پالس‌های نوری و زمان باز و بسته شدن شاتر دوربین، یک همزمان ساز نیز متناسب با مشخصات دوربین و منبع نور طراحی شده است. هم‌چنین، در این کار با استفاده از تکنیک یک فریم-چند نور امکان جایگزینی دوربین‌های پرسرعت با نمونه‌های تجاری DSLR مورد مطالعه قرار گرفته است. تصاویر گرفته شده به کمک یک دوربین معمولی (DSLR) نشان می‌دهد که قطرات با سرعتی در حدود m/s 30-20 و اندازه‌‌ای در حدود um 200-100 قابل شناسایی هستند.}, keywords_fa = {تصویربرداری,سایه نگاری,سرعت‌سنجی,منبع نور پالسی,دیود نوری}, url = {https://fma.ihu.ac.ir/article_200288.html}, eprint = {https://fma.ihu.ac.ir/article_200288_bb880dfabfb77c9900ead496084277cf.pdf} } @article { author = {محمودی, مهدی and گرجی, مفید}, title = {An Experimental Study on Gas Line Break Detection System in Quarter Turn Actuators}, journal = {Fluid Mechanics & Aerodynamics}, volume = {5}, number = {1}, pages = {75-84}, year = {2017}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2322-3278}, eissn = {2980-8111}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی آزمایشگاهی مشخصه های موثر بر عملکرد سیستم تشخیص شکست خط در عملگرهای خطوط لوله انتقال گاز}, abstract_fa = {عملگرهای دارای سیستم تشخیص شکست خط لوله به دلایل متعدد در مناطقی با عدم دسترسی به شبکه سراسری برق، دارای شرایط صعب العبور و یا با هدف نیاز به ایجاد شرایط پدافند غیر عامل و یا حفاظت از اکوسیستم‌هایی همچون رودخانه و جنگل روی خطوط انتقال نفت و گاز نصب می‌گردند. اثر مشخصه‌های قطر اوریفیس موجود در سیستم، فشار اولیه خط لوله و نرخ افت فشار ناشی از شکست خط بر اختلاف فشار طرفین شیر دیافراگمی در سیستم تشخیص شکست خط به صورت آزمایشگاهی با گاز نیتروژن بررسی شد. بیشینه اختلاف فشار طرفین شیر دیافراگمی جهت تنظیم بار اعمالی به فنر شیر 2/3 دارای اهیمت است زیرا سیال پرفشار نیتروژن در حالت آماده‌باش قبل از شیر 2/3 قرار دارد که با رسیدنِ اختلاف فشار طرفین شیر دیافراگمی به مقدار تنظیمی فنر سبب تغییر وضعیت آن و در نتیجه عملکرد عملگر می‌شود. با افزایش نرخ افت فشار شکست خط یا کاهش قطر اوریفیس و یا کاهش فشار اولیه خط لوله، اختلاف فشار طرفین شیر دیافراگمی (بین مخزن مرجع و خط لوله) افزایش می‌یابد. مقدار زمان دست‌یابی به اختلاف فشار بیشینه طرفین شیر دیافراگمی (معیار عملکردی عملگر) تنها به اندازه قطر اوریفیس بستگی دارد و مستقل از فشار اولیه خط لوله و افت فشار شکست است و با افزایش قطر اوریفیس، کاهش می‌یابد. نمودار اختلاف فشار بیشینه بر حسب نرخ افت فشار شکست برای مقادیر مختلف فشارهای اولیه خط لوله و قطرهای اوریفیس ارائه شده است که مبنای طراحی و تنظیم این نوع عملگر پرکاربرد و با اهمیت در خطوط انتقال گاز می‌باشد.}, keywords_fa = {بررسی آزمایشگاهی,سیستم تشخیص شکست,عملگر شیرهای خط لوله گاز,قطر اوریفیس,نرخ افت فشار}, url = {https://fma.ihu.ac.ir/article_200289.html}, eprint = {https://fma.ihu.ac.ir/article_200289_2c328f0af58a1ae66be6ab6eb34bb99b.pdf} }