@article { author = {امیری هزاوه, ابوالفضل and سلیمی, محمدرضا and طیبی رهنی, محمد}, title = {Numerical Analysis ofِ Same Scales Droplet-Particle Interaction Inside a Porous Medium, Using Lattice Boltzmann Method}, journal = {Fluid Mechanics & Aerodynamics}, volume = {5}, number = {2}, pages = {1-14}, year = {2017}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2322-3278}, eissn = {2980-8111}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Porous Media,Pore-scale,Numerical Analysis,Drop,Lattice Boltzmann Method (LBM)}, title_fa = {تحلیل عددی عبور قطره هم مقیاس با حفره های یک محیط متخلخل با استفاده از روش شبکه بولتزمن}, abstract_fa = {جریان‌های چندفازی در محیط‌های متخلخل هم در طبیعت و هم در صنعت از اهمیت بالایی برخوردارند. هدف اصلی این پژوهش بررسی اثرات اندرکنش قطرات با یک محیط متخلخل است. جریان چند‌فازی در محیط متخلخلی، شامل موانع دایره‌ای شکل در رژیم‌ غیردارسی در گرادیان‌های فشار مختلف، مورد بررسی قرار گرفته‌ است. از یک محیط متخلخلی که قبلا" مایعی در آن جریان دارد، قطره‌ای با خواص متفاوت عبور‌‌داده که برخورد این قطره با محیط متخلخل الگوهای مختلف شکست، حبس و یا به‌هم پیوستن را ایجاد می‌نماید. روش عددی شبکه بولتزمن که در محیط متخلخل به همراه جریان‌ چندفازی قابلیت و انعطاف‌پذیری بالایی از خود نشان داده، مورد استفاده قرار گرفته است. پارامترهای موثر و اعداد بدون بعد مهم مرتبط با جریان چندفازی (مثل عدد آنسرج، عدد کاپیلاری، نسبت چگالی فاز‌ها) مورد بررسی قرار گرفته‌اند. مقادیر فشار بی بعد وارده، 000108/0، 000144/0 و 000180/0 و محدوده آنسرج مورد بررسی 19/0-76/0 می‌باشند. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که جریان چندفازی پیچیدگی‌ها و فاکتورهای موثر زیادی داشته که بررسی همزمان آن‌ها ضروری است. فاکتورهای مرتبط‌ با قطره و فاز زمینه، مانند تنش سطحی و نسبت چگالی قطرات در کنار خصوصیات جریان (مانند گرادیان فشار) بسیار موثر بوده و تنوعی از حالات شکست، حبس و به هم پیوستن قطره(ات) را به وجود می‌آورد. از نقاط برجسته این تحقیق این‌که نتایج شبیه‌سازی‌های صورت‌گرفته قابلیت پیش‌بینی رفتار قطرات در محیط متخلخل را با فرضیات و روش‌های مورد استفاده در این پژوهش با دقت بالایی امکان‌پذیر می‌سازد.}, keywords_fa = {محیط متخلخل,مقیاس حفره,تحلیل عددی,قطره,روش شبکه بولتزمن}, url = {https://fma.ihu.ac.ir/article_200290.html}, eprint = {https://fma.ihu.ac.ir/article_200290_922d5f47887720d1dbf9220aafff5631.pdf} } @article { author = {علیگودرز, محمدرضا and مهرپناهی, عبدالله and کرابی, هادی}, title = {Investigation of Blade Tolerances Effect on Efficiency, Using 1D Modeling of an Axial Flow Turbine}, journal = {Fluid Mechanics & Aerodynamics}, volume = {5}, number = {2}, pages = {15-28}, year = {2017}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2322-3278}, eissn = {2980-8111}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Blade,Tolerance,Efficiency,Turbine,Axial,One Dimensional Modeling}, title_fa = {مدل سازی یک بعدی یک توربین محوری به منظور بررسی تاثیر تلرانس های پره بر بازده}, abstract_fa = {پره‌های توربین همواره در معرض تلرانس‌ها و خطا‌های اجتناب‌ناپذیری قرار دارند که باعث فاصله گرفتن هندسه نهایی پره از هندسه طراحی‌شده، می‌شود. از طرفی، تاثیر به سزایی که هندسه پره بر عملکرد توربین دارد، منجر می‌شود تا خطا‌های ابعادی پره، ویژگی‌های اصلی توربین، همچون بازده، را تحت تاثیر قرار دهد که این مورد نیز سبب فاصله گرفتن عملکرد توربین از عملکرد بهینه خود می‌شود. از این‌رو، به‌دست آوردن تلرانس‌های ابعادی مجاز که بر بازده توربین موثر هستند، لازم به‌نظر می‌رسد. از تاثیرگذارترین عوامل که منجر به این خطا‌ها می‌شود، می‌توان به خطاهای ناشی از روش‌های گوناگون ساخت پره و نیز تغییرات هندسی به‌وجود آمده در حین کار توربین اشاره نمود. از مهمترین این خطاها می‌توان به تلرانس‌های ضخامت بیشینه، طول وتر و ارتفاع پره اشاره نمود. در این پژوهش، به کمک مدل‌سازی یک‌بعدی، به بررسی عددی تغییرات بازده توربین جریان محوری هانوفر از مقادیر طراحی‌شده خود به‌دلیل تلرانس‌های ابعادی فوق پرداخته شده است‌. در این مدل‌سازی از مدل افت‌های اینلی– ماتیسون، دونهام– کیم و انگیر استفاده شده است.}, keywords_fa = {تلرانس,پره,بازده,توربین محوری,مدل سازی یک بعدی}, url = {https://fma.ihu.ac.ir/article_200291.html}, eprint = {https://fma.ihu.ac.ir/article_200291_5ec7a052f581a95af15aca039e73586f.pdf} } @article { author = {سلیمانی, مهدی and قاسمی, حجت and ابراهیمی, عباس and نجفی, سید محمدعلی}, title = {Cold Flow PIV Measurements Behind V-Shaped Flame Holder}, journal = {Fluid Mechanics & Aerodynamics}, volume = {5}, number = {2}, pages = {29-38}, year = {2017}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2322-3278}, eissn = {2980-8111}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Flame holder,Stability,PIV,Recirculation Zone Length,Vorticity}, title_fa = {بررسی جریان سرد پشت شعله نگهدارهای وی- شکل به روش PIV}, abstract_fa = {در مقاله حاضر ضمن معرفی نوع جدیدی از شعله‌نگهدارها، با استفاده از روش PIV ویژه‌گی‌های میدان جریان در پشت آن در رژیم جریان سرد بررسی شده است. میدان‌های سرعت لحظه‌ای، عدد استروهال، میدان سرعت متوسط، میدان ورتیسیتی، طول و هندسه ناحیه بازچرخش از جمله خصوصیاتی هستند که متأثر از شکل هندسی شعله نگهدار می‌باشند. در این مقاله، تاثیر شکل شعله‌نگهدار بر این خصوصیات مورد بررسی قرار گرفته است. با استفاده از روش PIV ساختار پیچیده و ناپایای این جریان با دقت زیاد زمانی و مکانی بدست آمده است. این آزمایشها بر روی دو نوع شعله‌نگهدار وی-شکل، یکی با لبه صاف و دیگری با لبه موج‌دار انجام شده‌ است. نتایج به‌دست‌آمده حاکی از افزایش طول و عرض ناحیه بازچرخش در شعله‌نگهدار با لبه موج‌دار نسبت به شعله‌نگهدار با لبه‌ صاف می‌باشد. برای هر دو نوع شعله‌نگهدار یک ساختار متقارن از جریان در پشت شعله‌نگهدار به‌وجود می‌آید. همچنین، افت فشار استاتیک پشت شعله‌نگهدار موج‌دار بیشتر از شعله‌نگهدار لبه صاف می‌باشد.}, keywords_fa = {شعله‌نگهدار,پایداری,PIV,طول ناحیه بازچرخش,ورتیسیتی}, url = {https://fma.ihu.ac.ir/article_200292.html}, eprint = {https://fma.ihu.ac.ir/article_200292_5d814e0e7583ab64cd81c9474272055b.pdf} } @article { author = {بک خوشنویس, عبدالامیر and نظری, سجاد and ایزدی یزدی, محمدجواد}, title = {Experimental Investigation of the Characteristics of the Flow around an Elliptic Cylinder in the Presence of a Tripping Wire}, journal = {Fluid Mechanics & Aerodynamics}, volume = {5}, number = {2}, pages = {39-54}, year = {2017}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2322-3278}, eissn = {2980-8111}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Trip Wire,Drag Coefficient,Wake of Elliptic Cylinder,Hot Wire Anemometry}, title_fa = {بررسی تجربی ویژگی های جریان در اطراف یک سیلندر بیضوی تحت تأثیر سیم اغتشاش ساز}, abstract_fa = {در این تحقیق به بررسی تجربی رفتار و مشخصه‌های دنباله جریان حول یک سیلندر بیضوی با زاویه حمله صفر درجه، تحت تأثیر سیم اغتشاش سازی با قطر 1 میلی‌متر پرداخته شده است. بدین منظور، از یک استوانه با سطح مقطع بیضوی از جنس آلومینیوم، دارای طول mm 390، قطر بزرگ mm 4/42 و قطر کوچک mm 2/21 استفاده شده است. مدل سیلندر در اتاقک آزمون یک دستگاه تونل باد دمشی مورد آزمایش قرار گرفته است. اعداد رینولدز آزمایش نسبت به قطر بزرگ سیلندر برای سرعت‌های m/s 10 و m/s 20 به‌ترتیب 25700 و 51400 می‌باشند. سیم اغتشاش ساز به‌صورت متقارن روی سیلندر بیضوی، در زاویه‌های صفر درجه، 7/23 درجه و 9/40 درجه نسبت به نقطه سکون مورد آزمایش قرار گرفته است. ضریب پسا برای سیلندر بیضوی صاف در هر دو عدد رینولدز در حدود 6/0 است. نتایج نشان می‌دهند که در بهترین حالت ممکن، در زاویه نصب 7/23 درجه، ضریب پسا به میزان 5/56% کاهش می‌یابد. همچنین، در بهترین حالت ممکن برای زاویه صفر درجه ضریب پسا 6/8% کاهش می‌یابد، درحالی‌که در بدترین حالت ضریب پسا برای زاویه 9/40 درجه به‌اندازه 7/20 % افزایش دارد.}, keywords_fa = {سیم اغتشاش‌ساز,ضریب پسا,دنباله سیلندر بیضوی,جریان‌سنج سیم داغ}, url = {https://fma.ihu.ac.ir/article_200293.html}, eprint = {https://fma.ihu.ac.ir/article_200293_4443176e9f27f26873b6b0e3abee3f53.pdf} } @article { author = {فولادی, نعمت اله and محمدی, علیرضا and رضایی, هادی}, title = {Numerical Investigation of Pre-evacuation Influences of Second Throat Exhaust Diffuser}, journal = {Fluid Mechanics & Aerodynamics}, volume = {5}, number = {2}, pages = {55-69}, year = {2017}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2322-3278}, eissn = {2980-8111}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Altitude Test Facility,Second Throat Exhaust Diffuser,Pre-evacuation,CFD}, title_fa = {بررسی عددی اثر پیش خلاء سازی در زمان راه‌اندازی دیفیوزر خروجی گاز مافوق صوت در استند خلاء}, abstract_fa = {در مقاله حاضر عملکرد یک دیفیوزر خروجی گاز مافوق صوت در زمان روشن شدن یک موتور فضایی در تست زمینی مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور تحلیل‌های عددی غیردائم جریان گازهای احتراقی در دیفیوزر مزبور با پروفیل فشار- زمان محفظه احتراق انجام شده است. فیزیک جریان در دیفیوزر و عملکرد آن در لحظه روشن شدن موتور در شرایط بدون پیش خلاء‌سازی و با پیش خلاء‌سازی بخش‌هایی از دیفیوزر و محفظه تست مورد بررسی قرار گرفته‌اند. اثر پیش خلاء‌سازی در کاهش زمان راه‌اندازی دیفیوزر (زمان احراز شرایط خلاء در پیرامون نازل موتور) نشان داده شده است. در ادامه، اثر انتخاب ناحیه پیش خلاء‌سازی بر زمان راه‌اندازی دیفیوزر خروجی گازها با شبیه‌سازی عددی جریان مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحلیل عددی در قالب تشریح برخی از کمیت‌های جریان، مانند عدد ماخ و فشار استاتیک در زمان‌های مختلف ارائه شده است. نشان داده شده که با شرایط اولیه بدون پیش خلاء (فشار و دمای اتمسفر محلی) در حدود s 2/1 زمان لازم است تا دیفیوزر راه‌اندازی شده و شرایط خلاء نسبی را در پیرامون نازل و محفظه تست ایجاد نماید. در صورت استفاده از گزینه پیش خلاء‌سازی، راه‌اندازی دیفیوزر در زمان کوتاه‌تری اتفاق می‌افتد. بررسی‌های عددی حاضر نشان می‌دهند که اثر فضای پیش‌خلاء‌سازی در عملکرد راه‌اندازی دیفیوزر قابل ملاحظه است. هرچه فضای بیشتری در طول دیفیوزر پیش خلاء شده باشد، راه‌اندازی دیفیوزر در مدت زمان کوتاه‌تری اتفاق می‌افتد، از طرفی، افزایش فضای پیش‌خلاء‌سازی از ناحیه محفظه تست نتیجه عکس داشته و باعث بزرگتر شدن مدت زمان راه‌اندازی دیفیوزر می‌شود.}, keywords_fa = {تست استند خلاء,دیفیوزر گلوگاه ثانویه,پیش خلاء‌سازی,تحلیل عددی}, url = {https://fma.ihu.ac.ir/article_200294.html}, eprint = {https://fma.ihu.ac.ir/article_200294_fbf5b0d8e0be412f4ad4c89fefa79568.pdf} } @article { author = {پسندیده فرد, محمود and محمدی, عدنان}, title = {Investigation and Modification of Spalart-allmaras Turbulence Model and Its Application to Flow Over a NACA 0012 Airfoil}, journal = {Fluid Mechanics & Aerodynamics}, volume = {5}, number = {2}, pages = {71-81}, year = {2017}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2322-3278}, eissn = {2980-8111}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Modified Spalart-Allmaras Model,Negative Daynamic Viscosity,Accuracy and Stability of Solution}, title_fa = {بررسی و تصحیح مدل آشفتگی اسپالارت- آلمارس و اعمال آن در جریان حول ایرفویل NACA0012}, abstract_fa = {در این مقاله معادلات کامل ناویر- ‌استوکس دو‌بعدی در جریان خارجی آشفته به‌طور عددی مدل‌‌سازی شده ‌است، بدین‌منظور، جهت محاسبه شارهای غیر‌لزج از روش بالادستیAusm+up و برای مدل‌‌سازی جریان آشفته از مدل تک معادله‌ای اسپالارت- آلماراس استفاده شده است. مدل اسپالارت- آلماراس به‌کارگرفته‌‌شده، نسخه اصلاح‌شده این مدل آشفتگی است که از تولید لزجت دینامیکی منفی جلوگیری می‌کند. این مسئله کمتر در مقالات مورد ‌توجه قرار گرفته است. اصلاحیه مطرح‌شده به کمک تصحیح ترم‌های پخش و چشمه در تک معادله‌ مدلِ آشفتگی انجام ‌شده است. جهت اعتبار‌سنجی دقت و پایداری مدل آشفتگی و روش محاسبه شار‌ها جریان کاملاً آشفته با رینولدز در ماخ 799/0 در زاویه حمله 26/2 درجه و همچنین جریان با رینولدز و زوایای حمله (صفر و ده) درجه در اطراف ایرفویل NACA0012 بررسی ‌شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد، فریم محاسباتی طراحی شده تطبیق مناسبی با داده های آزمایشگاهی دارد و به‌علاوه تعداد تکرار لازم برای همگرایی کاهش یافته است.}, keywords_fa = {مدل اصلاح‌شده‌ی اسپالارت-آلماراس,ویسکوزیته دینامیکی منفی,پایداری و دقت حل}, url = {https://fma.ihu.ac.ir/article_200295.html}, eprint = {https://fma.ihu.ac.ir/article_200295_7105f63932acd1125fc2a8f1973a9a82.pdf} }