%0 Journal Article %T بررسی تجربی اثر دنباله یک مدل تریلر بر آیرودینامیک یک مدل خودرو %J مکانیک سیالات و آیرودینامیک %I دانشگاه جامع امام حسین(ع) %Z 2322-3278 %A خوشنویس, عبدالامیر بک %A برزنونی, وحید %D 2012 %\ 05/21/2012 %V 1 %N 1 %P - %! بررسی تجربی اثر دنباله یک مدل تریلر بر آیرودینامیک یک مدل خودرو %K بررسی تجربی %K نیروی پسا %K تونل باد %K شدت اغتشاشات %K مدل خودرو %R %X در این پژوهش دنباله نزدیک در پشت یک مدل خودرو Notch Back با استفاده از تکنیک سرعت‌سنج سیم داغ به‌صورت یک بعدی تجزیه و تحلیل شده است. مؤلفه‌های نوسانی و متوسط زمانی سرعت جریان در دنباله خودرو به‌طور مستقل و هم‌چنین زمانی که در دنباله یک مدل تریلر قرار می‌گیرد، اندازه‌گیری شده است. هم‌چنین، تغییرات ضریب نیروی پسای خودرو که در دنباله تریلر و در فاصله‌های مختلف نسبت به آن قرار دارد، مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق سعی شده که از روش دنباله‌ای و معادله‌ای که اخیراً توسط Van Dam استخراج شده، برای اندازه‌گیری ضریب نیروی پسا استفاده شود. فاصله بدون بعد بین خودروها از 1/0 X/L=تا X/L=3 متغیر است (طول تریلر L≡ و فاصله از پشت تریلر X≡). مشاهده می‌شود که مقدار ضریب پسای خودرو در مقایسه با حالت مجزای آن در فاصله بدون بعد 1/0 تا 3/1 ابتدا یک روند صعودی و سپس نزولی دارد. با توجه به نمودارها و نتیجه‌های به‌دست آمده از آزمایش‌ها، مشاهده می‌شود که با افزایش فاصله در جهت طولی (x) میزان شدت اغتشاش‌های دنباله بیشتر و میزان بیشینه سرعت کاهش می‌یابد. هم‌چنین، دامنه ناحیه برشی افزایش یافته و علاوه برآن با دور شدن از خودرو در جهت طولی (x) قله‌های کمینه سرعت نیز از بین می‌روند. %U https://fma.ihu.ac.ir/article_200219_0340c25df62d7b6a9771e15fabf4f2be.pdf