TY - JOUR ID - 204517 TI - بررسی آیرودینامیکی یک ورودی منطبق بر بدنه با استفاده از شبیه سازی عددی JO - مکانیک سیالات و آیرودینامیک JA - FMA LA - fa SN - 2322-3278 AU - میانسری, مهدی AU - بیگلریان, محیط AU - حسن زاده, حمید AD - گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قائمشهر، ایران AD - دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف AD - دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 8 IS - 1 SP - 67 EP - 80 KW - ورودی‏ منطبق بر بدنه KW - جریان آشفته KW - بازیابی فشار رم KW - نیروی پسا DO - N2 - در تحقیق حاضر، جریان آشفته در یک ورودی منطبق بر بدنه با استفاده از شبیه­سازی عددی مورد ارزیابی قرار گرفت. در محاسبات انجام شده سه هندسه مختلف، از قبیل ورودی استاندارد ناکا و دو هندسه با ساختار پیشنهادی مورد مطالعه قرار گرفته و اثرات ضخامت لایه مرزی (31/0، 8/0 و 56/2) و (6/1>سرعت بی بعد > 2/0) بر عملکرد آن­ها مورد ارزیابی قرار گرفت. برای شبیه­سازی سه­بعدی جریان تراکم‏ناپذیر و آشفته از مدل  استفاده شد. البته، در ابتدا، ورودی استاندارد ناکا با داده‏های تجربی اعتبارسنجی شد. نتایج نشان می‏دهد که افزایش ضخامت لایه مرزی اثر منفی در بازده فشاری رم در هندسه­ها داشته، در حالی­که افزایش سرعت در ابتدا موجب افزایش بازده و سپس موجب کاهش بازده می­شود. همچنین، مقدار بازده هندسه­های نوین به بازده ورودی استاندارد ناکا بسیار نزدیک می­باشد. درحالی­که هندسه­های نوین در نسبت سرعت­های بالا، نیروی پسا­ی کمتری داشته (که عامل مهمی در مصرف سوخت است) و طرح مناسب­تری از هندسه استاندارد ناکا می­باشند. UR - https://fma.ihu.ac.ir/article_204517.html L1 - https://fma.ihu.ac.ir/article_204517_b0f5e88645ab6c584d7f72523e46ecef.pdf ER -