دانشگاه جامع امام حسین(ع)مکانیک سیالات و آیرودینامیک2322-32781120120521مدلسازی CFD و بررسی اثر بافل در کیفیت اختلاط فرآیند تولید پربورات سدیم200218FAمجتبیسمنانی رهبراصغرعلیزاده داخلJournal Article20131104شناخت الگوی جریان میتواند نقش مهمی در بهینهسازی فرآیند اختلاط ایفا کند. برای تهیه پربورات سدیم چهار آبه، متابورات سدیم و آب اکسیژنه در یک مخزن با هم مخلوط شده واکنش میدهند و برای اختلاط از همزن توربینی دو پرهای استفاده میشود. در این تحقیق، اختلاط در راکتور تهیه پربورات سدیم با استفاده از دینامیک سیالات عددی مدلسازی شده و اثر افزودن بافل بر کیفیت اختلاط مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور، ابتدا جریان داخل راکتور بدون بافل و بافلدار بهصورت پایا مدلسازی شده است. بررسی الگوی جریان ایجاد شده نشان میدهد که گرچه افزایش بافلها سبب کاهش سرعت متوسط داخل ظرف میشود، اما این کاهش سرعت فقط برای حرکت سیال در جهت چرخش پروانههای همزن است. بررسی مؤلفههای سرعت و تنش برشی نشان میدهد که افزودن بافلها باعث افزایش سرعت در جهتهای شعاعی و محوری میشود. نتیجههای بهدست آمده در حالت پایا برای مدلسازی همگن شدن داخل راکتورها استفاده شده است. مدلسازی اختلاط در حالت ناپایا نشان میدهد که افزودن بافلها سبب بهبود اختلاط داخل ظرف و کاهش زمان اختلاط به میزان بیش از 60% میشودhttps://fma.ihu.ac.ir/article_200218_537887a83cafa761617a1826b30874a9.pdfدانشگاه جامع امام حسین(ع)مکانیک سیالات و آیرودینامیک2322-32781120120521بررسی تجربی اثر دنباله یک مدل تریلر بر آیرودینامیک یک مدل خودرو200219FAعبدالامیر بکخوشنویسوحیدبرزنونیJournal Article20131105در این پژوهش دنباله نزدیک در پشت یک مدل خودرو Notch Back با استفاده از تکنیک سرعتسنج سیم داغ بهصورت یک بعدی تجزیه و تحلیل شده است. مؤلفههای نوسانی و متوسط زمانی سرعت جریان در دنباله خودرو بهطور مستقل و همچنین زمانی که در دنباله یک مدل تریلر قرار میگیرد، اندازهگیری شده است. همچنین، تغییرات ضریب نیروی پسای خودرو که در دنباله تریلر و در فاصلههای مختلف نسبت به آن قرار دارد، مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق سعی شده که از روش دنبالهای و معادلهای که اخیراً توسط Van Dam استخراج شده، برای اندازهگیری ضریب نیروی پسا استفاده شود. فاصله بدون بعد بین خودروها از 1/0 X/L=تا X/L=3 متغیر است (طول تریلر L≡ و فاصله از پشت تریلر X≡). مشاهده میشود که مقدار ضریب پسای خودرو در مقایسه با حالت مجزای آن در فاصله بدون بعد 1/0 تا 3/1 ابتدا یک روند صعودی و سپس نزولی دارد. با توجه به نمودارها و نتیجههای بهدست آمده از آزمایشها، مشاهده میشود که با افزایش فاصله در جهت طولی (x) میزان شدت اغتشاشهای دنباله بیشتر و میزان بیشینه سرعت کاهش مییابد. همچنین، دامنه ناحیه برشی افزایش یافته و علاوه برآن با دور شدن از خودرو در جهت طولی (x) قلههای کمینه سرعت نیز از بین میروند.https://fma.ihu.ac.ir/article_200219_0340c25df62d7b6a9771e15fabf4f2be.pdfدانشگاه جامع امام حسین(ع)مکانیک سیالات و آیرودینامیک2322-32781120120521مدل دینامیکی رتبهکاسته PODاصلاحشده برای شبیهسازی جریانهای ناپایای تراکمناپذیر200220FAمحمدکاظممؤیدیفریدونثابتقدم0000-0001-8412-8324محمدطیبی رهنیJournal Article20131105در این مقاله، از روش رتبهکاسته تجزیه متعامد بهینه جهت شبیهسازی میدانهای جریان ناپایای تراکمناپذیر استفاده شده است. معادلات حاکم بر جریان پس از تصویرسازی در راستای مودهای جریان منجر به ایجاد یک سامانه دینامیکی رتبهکاسته میشوند. از آنجا که معمولاً مدلهای رتبهکاسته متداول، به دلیلهای گوناگونی، پیشبینی دقیقی از تغییرات زمانی میدان جریان ندارند، دقت سامانه دینامیکی حاکم با استفاده از یک ترم اصلاح خطی افزایش داده شده است. روش مذکور ترکیبی از روش تجزیه متعامد بهینه همراه با حل یک مسئله بهینهسازی با استفاده از روش کمترین مربعات است. حاصل آن یک مدل رتبهکاسته خواهد شد که میتواند با دقـتی مناسب و با سرعتی بالا تغییرات زمانی میدان جریان را پیشبینی کند. این روش بر اساس یک تکنیک کمینهسازی محلی است که توسط این نویسندگان ارائه شده است. نتیجههای حاصل از مدل رتبهکاسته حاضر با شبیهسازیهای حاصل از حل عددی مستقیم مقایسه شده که دقـت و سهولت چشمگیری را در محاسبات نشان میدهد.https://fma.ihu.ac.ir/article_200220_1119151b2c71ca4ae1d0c6e0cbb7095f.pdfدانشگاه جامع امام حسین(ع)مکانیک سیالات و آیرودینامیک2322-32781120120521بررسی تجربی نقش عدد رینولدز و اثرات انسداد جریان بر خصوصیات آیرودینامیکی یک مدل استاندارد در رژیم گذرصوت200221FAمهدیصنیعی نژادعبدالعلیحقیری0020-4648-1945-0105محمودمانی10000-0002-2960-8250سجاددرستیJournal Article20131105در رژیم گذرصوت رشد لایه مرزی و به تبع آن افزایش ضخامت جابهجایی لایه مرزی عوامل اصلی و تعیین کننده موقعیت شوک تشکیل شده روی سطوح آیرودینامیکی در این رژیم محسوب میشوند. با توجه به اینکه رشد لایه مرزی تابعی از عدد رینولدز جریان آزاد و نیز موقعیت گذار لایه مرزی از حالت آرام به آشفته است، عدد رینولدز جریان آزاد و دیگر پارامترهای دخیل در رشد و موقعیت گذار لایه مرزی تعیین کننده موقعیت تشکیل شوک و مقدار نیروها و ممانهای آیرودینامیکی وارده بر جسم و سطوح آیرودینامیکی در رژیم گذرصوت هستند. در این مقاله به بررسی کیفی نقش عدد رینولدز در اندازه نیروها و ممانهای آیرودینامیکی وارده بر مدل آگارد بی(AGARD-B) پرداخته شده است. همچنین، بر اساس تستهای تونل باد انجام شده در رژیم گذرصوت، علاوه بر عدد رینولدز، میزان انسداد جریان نیز یکی دیگر از پارامترهای تأثیرگذار در دقت نتیجههای بهدست آمده میباشد.https://fma.ihu.ac.ir/article_200221_5cdc31e96818e65072d9286a3e18430b.pdfدانشگاه جامع امام حسین(ع)مکانیک سیالات و آیرودینامیک2322-32781120120521تحلیل عددی کاویتاسیون لایهای روی پروانه DTMB4119 با استفاده از روش المان مرزی بر پایه جریان پتانسیل200222FAحسنقاسمیدانشیار- دانشکده مهندسی دریا- دانشگاه امیرکبیر- 091238963430000-0000-0000-0000احسانیاریJournal Article20131105هدف از مطالعه حاضر بررسی پدیده کاویتاسیون لایهای روی پروانه DTMB4119 با استفاده از روش المان مرزی بر پایه پتانسیل می-باشد. در الگوریتم طراحی پروانه پارامترهای هندسی و جریانی زیادی دخیل هستند. بنابراین، یک برنامه کامپیوتری مورد نیاز است که با در نظر گرفتن اثر تغییر کلیه پارامترها، به تحلیل جریان روی هندسههای متفاوت بپردازد. روش موجود در محدوده دقت قابل قبولی قابلیت تحلیل جریان خیس شده و کاویتاسیون لایهای روی پروانه را در حالتهای پایا و ناپایا با میدان جریانهای ورودی یکنواخت و غیر یکنواخت، با صرف زمان و هزینه بسیار کمتری نسبت به سایر روشهای عددی رایج داراست. علاوه بر تحلیل کاویتاسیون جزیی روی پروانه، در تحقیق حاضر اصلاح موقعیت و مقدار پتانسیل مربوط به نقطه جدایش جریان مورد بررسی قرار گرفته است. دادههای عددی به دست آمده با دادههای تجربی موجود مورد اعتبارسنجی قرارگرفتهاند و تطابق بسیار خوبی بین آنها وجود دارد.https://fma.ihu.ac.ir/article_200222_1d6dc2b386562f5691f82f8c4aea0461.pdfدانشگاه جامع امام حسین(ع)مکانیک سیالات و آیرودینامیک2322-32781120120521اثر پارامترهای هندسی بالکها در مشخصات آیرودینامیکی پرتابههای مافوق صوت200223FAمحمودپسندیده فرد1عباسخلقانیJournal Article20131105در مقاله حاضر جریان سه بعدی غیر لزج به روش چند بلوکی مجزا برای پرتابه کامل در ماخ 5 و زاویه حمله 1 درجه و چندین مدل بالک حل شده است. یک مدل مبنا برای شکل بالک در نظر گرفته شده و سپس با تغییر هندسه بالک و حل جریان برای کل پرتابه، تأثیر این تغییرات روی خواص آیرودینامیکی، از جمله برآ، پسآ، ضریب گشتاور پایداری و گشتاور پیچشی بررسی شده است. سپس، ضریب کارائی بالک از ترکیب نیروی محوری و گشتاور پایداری پیشنهاد و الگوریتمی برای طراحی بالک بهینه استخراج شده است. بر اساس این پژوهش، هندسه مناسب بالک آن است که لبه حمله به صورت خط راست و با شیب بزرگتر باشد، لبه پشت بالک محدب و طول بالکها افزایش یابد و تعداد بالکها حدود 7 باشد.https://fma.ihu.ac.ir/article_200223_77ecc1f0ba2d79ef99747dd42f45b1f1.pdfدانشگاه جامع امام حسین(ع)مکانیک سیالات و آیرودینامیک2322-32781120120521مطالعه تجربی کنترل فعال جریان به وسیله عملگر پلاسمایی برای جابهجایی زاویه واماندگی یک ایرفویل NACA0012200224FAسید آرشسید شمس طالقانی10000-0003-0720-4287عبداللهشادآراممسعودمیرزاییJournal Article20131105کنترل جریان به طور عمومی در طراحی اجسام پرنده و به طور خاص روی فلپها و سطوح کنترلی اهمیت بسیار زیادی دارد. به کارگیری عملگر پلاسمایی روی یک سطح کنترلی میتواند سبب تغییر مکان نقطه جدایش یا حذف آن شود. این ابزار کنترل جریان که به تازگی مورد بررسی محققان قرار گرفته، یک نیروی حجمی ایجاد میکند که سبب تولید یک میکرو جت در نزدیک دیواره میشود. تحقیق حاضر اثرات عملگر پلاسمایی روی جریان در اطراف یک ایرفویل مدل NACA0012 را تا زوایای 6 درجه بعد از زاویه واماندگی به منظور جابهجایی نقطه جدایش بررسی میکند. به همین منظور، اثرات این عملگر با موج سینوسی در سیکلهای کاری مختلف از پلاسمای غیر دائمی روی توزیع فشار روی این ایرفویل و ضریب لیفت مطالعه میشود. تحقیق حاضر در رینولدز حدود 5 10×7/3 انجام شده است. تولید پلاسما به وسیله منبع تغذیه ولتاژ بالا و در ولتاژهای تا حدود 14 کیلو ولت از نوع AC انجام شده است. نتایج حاضر افزایش ضریب لیفت در زوایای تا 6 درجه بعد از واماندگی با سیکلهای کاری حدود 14% را نشان میدهد و این تأثیر بهتر از سیکلهای کاری بالاتر از 50% است.https://fma.ihu.ac.ir/article_200224_93b6fdbc1c0d460f5668a1b8b3464b5e.pdfدانشگاه جامع امام حسین(ع)مکانیک سیالات و آیرودینامیک2322-32781120120521بررسی رسوبزدایی هیدرودینامیکی ذرات از محفظه بازگرمازا در یک کانال200225FAروحا...یداللهیفارسانیبهزادقاسمیJournal Article20131105در این مقاله فرایند رسوبزدایی هیدرودینامیکی از یک محفظه باز گرمازا در یک کانال افقی تحت تأثیر جریان جابهجایی توأم آزاد و اجباری مورد مطالعه عددی قرار گرفته است. جریان با سرعت یکنواخت u0 در دمای Tc وارد کانال میشود. کف محفظه در دمای ثابت Th قرار دارد، در حالی که دیواره بالایی کانال در دمای Tc است. تحلیل برای محدودهی وسیعی از عدد گراشف ( 105 Gr ≤ ≤101 ) و عدد رینولدز
( 1000≤Re ≤ 10) انجام شده است. نتیجهها نشان میدهد که افزایش عدد گراشف درصد رسوبزدایی از محفظه را افزایش میدهد، در حالی که افزایش عدد رینولدز و نسبت ابعاد محفظه، درصد رسوبزدایی را کاهش میدهد.https://fma.ihu.ac.ir/article_200225_338687203d782055dab834a6ddb33bd7.pdf