دانشگاه جامع امام حسین(ع)مکانیک سیالات و آیرودینامیک2322-32783420150220بررسی اندرکنش جریان ضربانی خون با شریان ویسکوالاستیک و تأثیر آن بر بیماری تصلب شرایین200266FAعلیعباسنژادمحمودنوروزیزکیهطالبیJournal Article20160417هدف از این تحقیق بررسی عددی اندرکنش جریان ضربانی خون با شریان ویسکوالاستیک متقارن محور در درصد گرفتگیهای مختلف میباشد. برای مدلسازی سیال خون و دیواره شریان، بهترتیب از مدلهای غیرنیوتنی کاریو و رئولوژیکی ماکسول تعمیمیافته استفاده شده است. نوآوری این تحقیق، مدلسازی دیواره ویسکوالاستیک برای شریان و سیال غیرنیوتنی خون، بهمنظور مطالعه بیماری تصلب شرایین میباشد. برای بررسی صحت و اعتبار این تحقیق نتایج با مطالعات پیشین مقایسه شده و مطابقت خوبی مشاهده شده است. در این مطالعه، اثرات شدت گرفتگی روی پروفیل سرعت، توزیع فشار، تنش برشی و جابهجایی دیواره در شریان ویسکوالاستیک بررسی شده و با شریان الاستیک مقایسه شده است. افزایش شدت گرفتگی منجر به زیاد شدن طول گردابهها، تنش برشی دیواره و شیب پروفیل سرعت در نواحی بعد از گرفتگی میشود. همچنین، برای گرفتگیهای شدید در شریان ویسکوالاستیک، در مقایسه با شریان الاستیک، حداکثر مقدار پروفیل سرعت و جابهجایی شعاعی دیواره شریان بهترتیب 2 درصد رشد و 22 درصد میباشد. پیشروی بیماری تصلب شرایین سبب افزایش مدول الاستیک شده و کاهش 64 درصدی در جابهجایی شعاعی دیواره شریان را بههمراه دارد. همچنین، با رشد 5 برابری مدول الاستیک، 11 درصد افزایش در اندازه سرعت و 12 درصد رشد در مقدار فشار جریان خون مشاهده میشود.دانشگاه جامع امام حسین(ع)مکانیک سیالات و آیرودینامیک2322-32783420150220مدلسازی عددی جریان و انتقال حرارت جابجائی طبیعی در محیط متخلخل به روش شبکه بولتزمن- تاثیرات نانوسیال و هندسه مرزهای جریان200267FAیاسرجعفریمحمدطیبی رهنیآرمنآدامیانJournal Article20160417در پژوهش پیش رو، انتقال حرارت جابهجایی طبیعی نانوسیال در محیط متخلخل، با استفاده از روش شبکه بولتزمن بهصورت عددی مورد بررسی قرار گرفته است. هندسه انتخابشده برای بررسی مسئله موردنظر شامل محفظه سرد خارجی و سیلندرهای گرم داخلی با آرایشهای تک، سه و چهار سیلندره میباشد. نقطه مشترک هندسهها جهت مقایسه عملکرد حرارتی آنها، مساحت انتقال حرارت برابر میباشد. آرایش شبکه D2Q9 برای توابع توزیع چگالی و دما استفاده شده است. تاثیر حضور محیط متخلخل بهصورت عبارت منبع وارد معادله بولتزمن تابع توزیع چگالی میشود. در واقع از مدل برینکمن- فورچیمر برای شبیهسازی محیط متخلخل استفاده شده است. صحت شبیهسازی حاضر با استفاده از نتایج با تحقیقات معتبر صحتسنجی شده است. تطابق خوب نتایج، نشاندهنده دقت بالای شبیهسازی حاضر میباشد. تأثیر اعداد رایلی، دارسی، ضریب تخلخل محیط، تعداد و آرایش سیلندرها روی عدد ناسلت دیواره سرد محفظه و عملکرد حرارتی هندسهها بررسی شدهاند. نتایج بهدستآمده بهخوبی رفتار جریان نانوسیال و توزیع دمای داخل محیط متخلخل را نشان میدهد. برحسب نتایج، با افزایش عدد رایلی، دارسی و ضریب تخلخل انتقال حرارت جابهجایی طبیعی افزایش مییابد. همچنین، برحسب نتایج برای انتخاب هندسه مناسب از بین سه هندسه تعریفشده برای سیلندرها، جهت انتقال حرارت بهتر باید همزمان به رایلی و ضریب تخلخل توجه کرد.. همچنین، نتایج بیانگر افزایش انتقال حرارت با افزایش کسر حجمی نانوذرات بهکار گرفته شده، میباشد.دانشگاه جامع امام حسین(ع)مکانیک سیالات و آیرودینامیک2322-32783420150220بررسی عملکرد موتور اشتعال جرقهای هوایی تحت تأثیر پرخوران و خنککن میانی200268FAامیرگودرزیمحمدمهدی0009-0001-4791-4876محسنقنبرنیا سوتهJournal Article20160417امروزه شبیهسازی رایانهای جهت تخمین عملکرد، کاهش هزینههای سرمایهای و کاهش زمان آزمایشهای تجربی بهعنوان یک ابزار قوی مورد توجه قرار میگیرد. در این تحقیق، بهمنظور بررسی و مدلسازی عملکرد موتورهای احتراق داخلی اشتعال جرقهای، از نرمافزار جیتی- پاور استفاده شده است. نتایج شبیهسازی عملکرد موتور نشان میدهد که توان موتور با افزایش ارتفاع تا 700و2 متر نسبت به سطح دریا بهطور متوسط در دورهای مختلف 25 درصد افت میکند. برای رفع این نقیصه تجهیز موتور به پرخوران مورد توجه قرار گرفته و براساس معیار واماندگی در تنجار پرخوران مناسب انتخاب شده است. همچنین در این تحقیق، سازوکار دریچه فرار برای جلوگیری از وقوع پدیده ضربه در اثر پرخورانی مدلسازی شده است. برای اعتباردهی از نتایج تجربی استخراج شده در آزمایشگاه موتور تخصصی نویسندگان استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که پرخوران و خنککن میانی بهترتیب سبب افزایش 75 و 16 درصدی توان ترمزی میشوند. همچنین، پرخوران سبب کاهش مصرف مخصوص سوخت و افزایش بازده حجمی میشود. از طرفی نتایج تحقیق نشان میدهد که آلاینده ناکس با بهکارگیری خنککن میانی به میزان 15 درصد کاهش مییابد. از نتایج دیگر این تحقیق میتوان به کارکرد چرخهای امنتر تنجار درصورت وجود خنککن میانی اشاره کرد.دانشگاه جامع امام حسین(ع)مکانیک سیالات و آیرودینامیک2322-32783420150220تحلیل عددی جریان مافوقصوت روی یک پرتابه ضدزره با سابوت200269FAسپیدهرشدیتهران-نارمک-فرجامرحمانمهدیانیمرتضیرزاقیعلیسیفالهی گیلاندهحسیناشرفیJournal Article20160417در این مقاله، به شبیهسازی آیرودینامیکی پرتابه ضدزره با سابوت و بدون سابوت پرداخته شده است. پرتابه ضدزره با سابوت بهدلیل جرم کمتر، نسبت به پرتابه همکالیبر خود، دارای سرعت دهانه بیشتر، برد بلندتر و نیز قدرت نفوذ و سرعت برخورد بالاتر نسبت به پرتابههای معمولی کالیبر کوچک است. شبیهسازی جریان اطراف دیوارههای سابوت، در زوایای بازشدگی صفر و 75 درجه در سرعت مافوقصوت بهصورت سهبعدی با معادله توربولانسی اسپالارت- آلماراس انجام گرفته است. برای اعتبارسنجی ضریب درگ بهصورت آزمایشگاهی در تونل باد مافوقصوت برای پرتابههای سابوتدار در زوایای بازشدگی صفر و 75 درجه بهدست آمده و با نتایج بهدستآمده از تحلیل عددی مقایسه شده است. نتایج بهدستآمده از شبیهسازی تطابق بسیارخوبی با نتایج تجربی از خود نشان داده است. در انتها، ضریب درگ بهدستآمده از نتایج شبیهسازی در ضرایب بالستیک پرتابه ضدزره با سابوت قرار داده شد و افزایش 24 درصدی ضریب بالستیک را نشان میدهد.دانشگاه جامع امام حسین(ع)مکانیک سیالات و آیرودینامیک2322-32783420150220بررسی تجربی و عددی مشخصات آیرودینامیکی یک کپسول فضایی سیلندری در جریانهای محوری مافوق و مادونصوت200270FAسهیلاعبدالهیJournal Article20160417در این تحقیق، مشخصات آیرودینامیکی یک کپسول فضایی در رژیمهای جریانی مختلف با استفاده از ابزار آزمایشگاهی تونل باد و شبیهسازی عددی مورد مطالعه قرار گرفته است. مدل سادهشدة کپسول فضایی موردنظر بهصورت یک سیلندر بدون دماغه با سر پخ و ضریب باریکشوندگی 3 درنظر گرفته شده است. در مرحله اول مدل سیلندر در تونل باد سهمنظوره در جریانهای محوری مادون و مافوقصوت برای زوایای حمله مختلف مورد آزمایش قرار گرفته و ضرایب نیروهای آیرودینامیکی و ممانپیچشی از طریق یک بالانس 6 مؤلفه دادهبرداری شده است. در آزمایشهای تونل باد از طریق تکنیک تصویربرداری شیلیرین نحوه شکلگیری شوک کمانی منفصل، موقعیت و قدرت شوک در سرعتهای مختلف آشکارسازی شده است. در مرحله بعد، بهمنظور ارزیابی دقت روش عددی در حل این مسئله، از مدلسازی عددی برای تعیین مشخصات آیرودینامیکی مدل موردنظر استفاده شده و نتایج آن در قالب ضرایب آیرودینامیکی، آشکارسازی جریان، موقعیت و فاصله امواج شوک با نتایج آزمایش تونل باد مقایسه و دقت خوبی را نشان میدهد. نتایج نیرویی نشان میدهد که بدنة سیلندری با سر پخ و ضریب باریکشوندگی پایین دارای ضریب نیروی پسای قابل توجهی است، بهنحوی که میتوان از این ویژگی برای کاهش سرعت کپسول فضایی در فاز بازگشت به زمین استفاده نمود. آشکارسازی جریان نیز نشان میدهد که موقعیت و قدرت امواج ضربهای با تغییرات سرعت تغییر نموده بهطوریکه فاصله شوک منفصل از لبه حمله سیلندر با افزایش عدد ماخ کاهش یافته و موج شوک کمانی قویتری پدید آورده و همچنین موج ضربهای نیز مایلتر شده است.دانشگاه جامع امام حسین(ع)مکانیک سیالات و آیرودینامیک2322-32783420150220مطالعه پارامتریک کنترل غیرفعال تداخل شوک و لایه مرزی یک ایرفویل با محیط متخلخل در جریان گذر صوتی200271FAمهدییادگاریتهران، اندیشه، فاز5، بلوار امام خمینی، کوچه باهنر غربی، پلاک 36سید آرشسید شمس طالقانیJournal Article20160417تشکیل شوک ناشی از تراکمپذیری جریان روی سطح اجسام پرنده و تداخل این شوک با لایه مرزی باعث اثرات نامطلوبی مانند افزایش پسا و جدایش جریان میشود. در گذشته روشهای مختلفی برای کاهش این اثرات، از جمله مولدهای گردابه، مکش و دمش استفاده شده است. در این مقاله، به بررسی عددی استفاده از محیط متخلخل در کنترل و کاهش اثرات شوک پرداخته میشود. محیط متخلخل با مکانیزم افزایش سطح عبور جریان و با ترکیب مکش و دمش باعث کاهش اثرات شوک میشود. روش عددی در این مقاله حجم محدود، معادلات ناویر- استوکس و مدل هندسی ایرفویل NACA 0012 میباشند. حل جریان بهصورت آشفته و ایستگاهی در محدوده جریان گذرصوتی انجام گرفته است. در این کار عددی به بررسی اثرات عمق، طول، شدت تخلخل و قطر ریزدانه محیط متخلخل و همچنین اثر زاویه حمله بر این روش کنترلی پرداخته شده است. نتایج بهدستآمده در این مقاله نشان میدهد که با کاهش اثرات شوک وکاهش پسای موجی ضریب پسای کل با استفاده از محیط متخلخل حدود 20 درصد کاهش مییابد. شوک تضعیفشده به نواحی بالادست ایرفویل و ابتدای محیط متخلخل منتقل شده و عدد ماخ پشت شوک حدود 10 درصد کاهش مییابد. با کاهش اثرات تداخل شوک و لایه مرزی حباب جدایش نیز از 58 درصد وتر ایرفویل به 72 درصد منتقل میشود. کارایی این روش کنترلی به عوامل مختلفی از جمله پارامترهای هندسی بستگی دارد.