محاسبه درگ شناور دوزیست تحت اثر امواج دریا با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مجتمع مکانیک دانشگاه صنعتی مالک اشتر شاهین شهر

2 مجتمع مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر

چکیده

هواناو‌ها وسایل دریایی دو زیستی هستند که قابلیت حرکت بر روی سطح آب و زمین را دارند. در این مقاله درگ هواناو در سرعت‌های مختلف و در سه حالت محاسبه شده است. حالت اول شناور کاملاً مغروق در هوا، حالت دوم شناور بالاتر از سطح زمین و حالت سوم با در نظر گرفتن امواج در زیر شناور می‌باشد. در حالت‌های دوم و سوم مدلسازی عددی با فواصل مختلف شناور از زمین یا دریا انجام شده است. شبیه سازی در حالت‌های اول و دوم به صورت تک فازی و در حالت سوم به صورت دوفازی انجام شده است. شبیه سازی‌ در حالت‌های تک فازی و دوفازی به ترتیب به تعداد 14 و 16 مورد صورت گرفته است. در مجموع سی شبیه سازی انجام شده، مطالعه پارامتریک بر متغیرهای عمق آب، طول و ارتفاع موج، سرعت شناور و فاصله از سطح در نظر گرفته شده‌اند. شبکه بندی دامنه حل از نوع تریمر و ساختار یافته در نرم افزار استار سی سی ام تولید و جهت حل عددی از روش حجم محدود در نرم افزار فلوئنت استفاده شده است. برای مدلسازی آشفتگی در حالت تک فازی از مدل توربولانسی k-ω استاندارد و در حالت دو فازی از مدل k-ω sst استفاده شده است. جهت شناسایی و شبیه سازی سطح آزاد جریان در حالت سوم، روش کسر حجمی سیال بکار برده شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Calculation of Amphibian Floating Drag under the Effect of Sea Waves Using Computational Fluid Dynamics

نویسندگان [English]

  • saleh amini 1
  • Mahmoud Rostami Varnousfaaderani 2
  • Mojtaba Dehghan Manshadi 1
  • Hossein Norouzi 1
1 Faculty of mechanical Engineering Maleke-ashtar University of Technology
2 Mechanics Faculty, Malek-Ashtar University of Technology
چکیده [English]

Hovercrafts are amphibious marine vehicles that are capable of moving on the surface of the water and land. In this article, hovercraft drag has been calculated at different speeds and in three states. The first state of floating completely submerged in the air, the second floating above the surface of the ground and the third considering the waves below the float. In the second and third cases, numerical modeling has been done with different floating distances from the ground or the sea. Simulation in the first and second states is done in single phase and in the third state in two phases. 14 and 16 simulations have been done in single-phase and two-phase modes, respectively. A total of 30 simulations were carried out, a parametric study on the variables of water depth, wave length and height, floating speed and distance from the surface were considered.The cells of the solution domain is of trimmer type and structured in the Star CCM software, and for the numerical solution, the finite volume method is used in the Fluent software. The standard k-ω turbulence model has been used to model turbulence in single-phase mode, and the k-ω sst model has been used in two-phase mode. In order to identify and simulate the free surface of the flow in the third state, the fluid volume fraction method has been used.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Amphibious craft
  • Sea Waves
  • Drag Force
  • Two Phase
  • Free Surface

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 24 دی 1403
  • تاریخ دریافت: 16 تیر 1403
  • تاریخ بازنگری: 08 شهریور 1403
  • تاریخ پذیرش: 03 مهر 1403
  • تاریخ انتشار: 24 دی 1403