تخمین ضرایب آیرودینامیک یک بال‌ نوسانی ترکیب شده از بخش‌های حجیم و پوسته‌ای به‌روش تجربی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانشیار،دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

3 دانشیار، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

در مطالعه حاضر، به معرفی کلی یک بال‌زن، با ترکیب بخش هایی از بال حجیم و پوسته‌ای با حرکت غالب پلانج پرداخته‌شده است. در این مطالعه تجربی سرعت جریان هوا، فرکانس بال‌زدن و زاویه حمله به عنوان متغیرهای ورودی در نظر گرفته شده‌اند. بال‌های ترکیبی با طول اسپن و استحکام متفاوت طراحی و ساخته شد. تغییرات ضریب پیشران نسبت به فرکانس کاهش‌یافته با کانتورهای زاویه‌ حمله، اندازه‌گیری و ترسیم شده ‌است. همچنین منحنی‌های ضریب برا نسبت به زاویه حمله برای کانتورهای فرکانس کاهش‌یافته، اندازه‌گیری و نمایش داده شده‌ است. هر دوی این منحنی‌ها و شاخص های عملکردی در سرعت‌های 5 تا 10 متر بر ثانیه اندازه گیری شده است. به منظور کاهش خطای اندازه گیری از جمله خطای هیسترزیس و دریفت در اندازه‌گیری نیرو، از تکنیک تفاضل دو حالت شرایط بال ثابت و حالت بال‌زن، استفاده شده است. نمودارهای استخراج شده نشان دهنده رابطه بین پارامترهای سینماتیکی مانند سرعت، فرکانس بال‌زدن، زاویه حمله با شاخص های عملکردی مثل ضریب نیرو برا و پیشران می باشد. علاوه بر این، انعطاف‌پذیری بال پوسته‌ای از طریق تغییر تعداد ریب ها و اسپن بال پوسته ای تغییر داده شده است. نتایج نشان داد که انعطاف‌پذیری بخش پوسته ای تاثیر مستقیمی بر نیروی پیشران و توان پیشرانش دارد در حالی که وجود بخش حجیم عمدتا باعث افزایش نیروی برا می گردد. این مطالعه تجربی نشان داده که ساختار ترکیبی حجیم پوسته ای می‌تواند راندمان آیرودینامیکی و راندمان پیشرانش بهتری داشته باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Experimental investigation of the aerodynamic coefficients of a flapping wing with combined bulk and membrane parts

نویسندگان [English]

  • Hamidreza rezaei 1
  • sa Karimian 2
  • Amirreza Kowsari 3
1 PhD student, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
3 Associate Professor, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

In the present study, a general introduction of a flapping wing is given by combining parts of a solid and a shell wing with a dominant plunge motion. In this experimental study, air flow velocity, flapping frequency, and angle of attack are considered as input variables. Composite wings with different span lengths and stiffness were designed and built. The variations of the thrust coefficient with respect to the reduced frequency with the angle of attack contours are measured and plotted. Also, the lift coefficient curves with respect to the angle of attack for the reduced frequency contours are measured and displayed. Both of these curves and performance indices are measured at speeds of 5 to 10 m/s. In order to reduce the measurement error including hysteresis and drift error in force measurement, the technique of difference between two states of fixed wing and flapping wing conditions has been used. The extracted graphs show the relationship between kinematic parameters such as speed, flapping frequency, angle of attack with performance indices such as lift and thrust coefficient. In addition, the flexibility of the shell wing has been changed by changing the number of ribs and the span of the shell wing. The results showed that the flexibility of the shell section has a direct effect on the thrust and thrust power, while the presence of the bulk section mainly increases the lift. This experimental study has shown that the bulk shell composite structure can have better aerodynamic efficiency and thrust efficiency.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Flapping wing bird
  • wing flexibility
  • wind tunnel testing
  • aerodynamic coefficients
  • unsteady flow
  • bulk-membrane combined wing

Smiley face

دوره 14، شماره 1 - شماره پیاپی 35
بهار و تابستان 1404
شهریور 1404
  • تاریخ دریافت: 16 اردیبهشت 1404
  • تاریخ بازنگری: 06 تیر 1404
  • تاریخ پذیرش: 12 مرداد 1404
  • تاریخ انتشار: 01 شهریور 1404