بررسی تأثیر میزان کارکرد فیلتر سوخت موتور بنزینی بر فشار سوخت و آوانس جرقه با استفاده از روش سطح پاسخ

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دپارتمان مهندسی مکانیک ماشین‌های کشاورزی، آموزشکده فنی کشاورزی شهریار، دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان تهران، ایران

2 دپارتمان مهندسی مکانیک، آموزشکده فنی و حرفه‌ای پسران بروجن، دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان چهارمحال و بختیاری، ایران

3 مهندسی مکانیک بیوسیستم دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

در موتورهای احتراق داخلی، سامانه سوخت­رسانی یکی از دقیق­ترین و حساس­ترین بخش­های موتور است. در این تحقیق، با هدف بهبود پارامترهای احتراق و افزایش کارایی موتور، تأثیر میزان کارکرد فیلتر سوخت بر مشخصه­های موتور به‌صورت تجربی بررسی شد. پارامترهای اصلی مورد بررسی در این تحقیق، فشار سوخت در مدار سوخت­رسانی و آوانس جرقه بودند. سپس به کمک روش سطح پاسخ (RSM) تحلیل اثر متقابل متغیرها بر میزان آوانس جرقه موتور بررسی شد و یک سامانه هوشمند کنترل برای تعیین زمان مناسب تعویض فیلتر سوخت در یک موتور و اطلاع به کاربر طراحی گردید. بیشترین مقدار فشار ورودی فیلتر بنزین در مدار سوخت­رسانی در فیلتر دارای کارکرد  km50.000 به میزان bar 5/4 اندازه­گیری شد. همچنین کمترین مقدار فشار ورودی، در صورت استفاده از فیلتر نو، bar 5/3 اندازه­گیری شد. نتایج این تحقیق نشان داد که میزان کارکرد فیلتر سوخت بر پارامترهای اصلی موتور مانند نسبت وزنی اختلاط سوخت و هوا و آوانس جرقه نیز تأثیر قابل توجهی دارد. بررسی­ها در موتورهای Euro2 و Euro4 نشان داد که آوانس جرقه در دور موتور rpm 1.000 با فیلتر سوخت نو دارای مقدار 7 درجه است (کم­ترین مقدار)، در حالی که بیشینه آوانس جرقه در دور موتور rpm 5.000 و با فیلتر دارای کارکرد km 50.000 به میزان 37 درجه اندازه­گیری شد. نتایج نشان داد که گرفتگی فیلتر بنزین تأثیر قابل توجهی بر فشار سوخت، نسبت اختلاط سوخت به هوا و آوانس جرقه دارد که این عوامل تأثیر مستقیم در کیفیت احتراق و راندمان موتور خواهند داشت.

کلیدواژه‌ها


  1. Ahmad, A., Aminian, S. Najafzadeh, D., and Ghajarieh, K. "Fuel and Ignition Systems in Passenger Cars", Publishing Iranian textbooks, 2015 (In Persian).##
  2. Ghanbari, M. "Technology and Design of Internal Combustion Engines", Technical and Vocational University Press, Tehran, Iran, 2019. (In Persian).##
  3. Eberhardt, J. "Fuels of the Future for Cars and Trucks", Diesel Engine Emissions  Reduction (DEER) Workshop press, California, America, 2002.##
  4. Yaghoobzadeh, N. and Katanchi, M. “Optimal Location of Fuel Supply”, Proc. Int Conf on New Research Achievements in Tehran Architectural and Civil Eng, 2015 (In Persian).##
  5. Ejtehadi, R. “Fuel Systems and Filtration Principles”, Proc. 3rd National Maintenance Conf, Tehran, Maintenance Association, 2005 (In Persian).##
  6. Jafarian Jelodar, M. and Momeni, E. “Complex Refrigeration Simulation Algorithm and Response Surface Methodology in Solving Optimization Problems (A Case Study of Car Fuel Filter)”, 3RD Int Conf on Research in Operations in Iran, Tehran, Amir Kabir University, 2009. (In Persian).##
  7. Ghafari, H., Seyedi, S.M., and Mostafaei, A. “Investigating the Cause of Birjand Bus Organization Emissions and Estimate the Approximate Cost of Troubleshooting”, Proc. Int Conf on Architecture, Civil and Urban Enviro, Hamadan, Tehran, 2014. (In Persian).##
  8. Gailis, M. and Pirs, V. “Research in Influence of Engine Air Filter Replacement Periodicity”, Eng for rural development, Jelgava, No.5, pp. 173-178, 2011.##
  9. Allam, S. and Elsaid, A. "Parametric Study on Vehicle Fuel Economy and Optimization Criteria of the Pleated Air Filter Designs to Improve the Performance of an I.C Diesel En-gine: Experimental and CFD Approaches", Separation and Purification Tech, No. 241, pp. 116680. 2020.##
  10. Thomas, T., West, B., and Huff, S. "Effect of Air Filter Condition on Diesel Vehicle Fuel Economy", SAE Technical Paper, Report No. 0148-7191.  2013.##
  11.  Sharma, N. and Kumar Agarwal, A. “Effect of Fuel Injection Pressure and Engine Speed on Performance, Emissions, Combustion, and Particulate Investigations of Gasohols Fuelled Gasoline Direct Injection Engine", J. Energy Resour Technol. Vol. 142, No.4, pp. 042201- 042212. 2020.##
  12. Kamyab, M., Vahedi, KH., And Esfande, S. “Numerical Simulation of Fluid Flow in Portable Helicopter Refueling Systems: With a Focus on Simulating Fluid Behavior in the Fuel Filter and Refueling Systems", 5th National Conf. on Defense Science and Engineering, Tehran, Imam Hossein University, 2020.##
  13. Rahmatinejad, B. and Akbarloo, M. “Investigation of Gasoline Filter Obstruction on a Linear Four-Cylinder Engine”, Proc. Int Conf on New Approaches in Eng Sci, Teflis, Georgia, 2017. (In Persian).##
  14. Durbin, TD., Zhu, X., and Norbeck, JM. "The Effects of Diesel Particulate Filters and a Low-Aromatic, Low-Sulfur Diesel Fuel on Emissions for Medium-duty Diesel Trucks", Atmospheric Env, Vol. 37, No.15, pp. 2105-16. 2003.##
  15. Nasrabadi, M. and Kakayi, A. “Investigation of the Effect of Operating Conditions on Knock Limited Spark Advance and Octane Requirement in Internal Combustion Engine", Aeromechanics J. Vol. 9, No.1, PP 1 – 14. 2012. (In Persian).##
  16. Ghanbari, M. Mozafari Vanani, L., and Rahimi Asiabaraki, H. "Investigation of the Effect of Gasoline Engine Fuel Filter Operation on Spark Advance", Proc. 11th Int Conf on internal combustion engines & oil. Tehran, Iran, 2020. (In Persian).##
  17. Almasi, S., Najafi, Gh., and Ghobadian, B. “Optimization of Biodiesel Production Process from Non-edible Rapeseed Using Response Surface Method (RSM)”, Fuel and Combustion. Vol. 11, No. 4, 2018, pp. 1-13. (In Persian).##
  18. Jalilitabar, F., Momeni, M., and Momeni, E. “Optimizing the EGR Rate, Biodiesel Fuel Ratio and Engine Working Mode Using RSM Method”, Fuel and Combustion, Vol. 10, No. 3, 2017. (In Persian).##
  19. Dhole, A. E., Yarasu, R. B., Lata, D. B., and Baraskar, S. S. “Mathematical Modeling for the Performance and Emission Parameters of Dual Fuel Diesel Engine Using Hydrogen as Secondary Fuel”, Int J. Hydrogen Energ, Vol.  39, pp. 12991-13001. 2014.##
  20. Shaabani, Z., Rafiee, SH., Ghobadian, B., and Ahmadi, H. “Optimization of Performance in Tractor Engine with Biodiesel Ethanol Diesel Fuels Using Response Surface Methodology”, The J. Engine Research., No. 29, pp. 15-24. 2013. (In Persian).##
  21. Lleri, E,. Karaoglan, A,D. and Atmanli, A. "Response Surface Methodology Based Prediction of Engine Performance and Exhaust Emissions of a Diesel Engine Fuelled with Canola Oil Methyl Ester", J. Renewable Sustainable Energy, Vol. 5, 033132. 2013.##
  22. Datta Bharadwaz, Y., Govinda Rao, B. Dharma Rao, V., and Anusha, C. "Improvement of 804 Biodiesel Methanol Blends Performance in a Variable Compression Ratio Engine Using Response 805 Surface Methodology", Alexandria Eng J. Vol.  55, No.2, pp. 1201-1209. 2016.##
  23. Meyers, R.H. and Montgomery, D.C. "Response Surface Methodology, Process and Product Optimisation Using Design Experiments", Second Edition, pp. 170-173, Willey, New York, NY, 2002.##
  24. Moradi, M. and Abdollahi, H. "Statistical Modelling and Optimization of the Laser Percussion Microdrilling of Thin Sheet Stainless Steel", Laser. Eng., Vol. 40. No, 4-6, pp375-393. 2018.##
  25. Shamsborhan, M., Moradi, M., and Shokuhfar, A. "Numerical Optimization of Planar Twist Channel Angular Extrusion as a Novel Severe Plastic Deformation Method by DOE Method", Modares Mech Eng, Vol. 16, No. 5, pp. 135-144, 2017. (in Persian)##
  26. Ranjbar, I., Ghasemzadeh, H., and Davoodi, SH. "Engine Power and Tractor", University of Tabriz Publications, Tabriz, Iran, 2011. (In Persian).##
  27.  Ghanbari, M. Najafia, G., Ghobadian, B., Yusaf, T., Carlucci, A.P., and Kiani Deh Kiani, M. "Performance and Emission Characteristics of a CI Engine Using Nano Particles Additives in Biodiesel-Diesel Blends and Modeling with GP Approach", Fuel J., Vol. 202, PP. 699-716, 2017.##

28. Jahanian, O., Jazayeri, A., and Ebrahimi. R. Investigation of the Effect of Spark Advance, Compression Ratio and Percentage of Incoming Air Humidity on the Probability of a Knock in a Spark Ignition Engine with Methane Fuel", 5th  Int Conf on internal combustion engines & oil. Tehran, Iran, 2008. (In Persian).##