2
دانشکده علوم و فنون دریایی-دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
3
دانشکده علوم و فنون دریایی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
چکیده
با استفاده از اطلاعات هیدروگرافی منطقه خلیج فارس و توسطنرمافزار21Mikeحرکت لکه نفتی در اطراف جزیره خارک مطالعه شده است. در این مدل ازشبکهبندی مثلثی نامنظم با 11325 گره و در نظر گرفتن سطح تراز جزر و مدی جزیره هنگام در تنگه هرمز و مرز خشکی در سواحل، شار جریان آببهدست آمده است. سپس جریانهایجزر و مدی در منطقه خارک بادر نظر گرفتن 3 مرز بازویک مرز خشکی (ساحل بوشهر) شبیهسازی شد.بهمنظور کالیبراسیون اطلاعات،سطح تراز جزر و مدی در ایستگاه خارک با خروجی سطح تراز جزر و مدی مدل مقایسه گردید. بر اساس نتایج مدل میزان نوسانهای سطح آب ناشی از جزر و مد از15-25 فوریه 2011، 33/0 تا 27/2 مترواندازه سرعتجریانهایجزر و مدی از 0 تا 7/0 متربرثانیه محاسبه شد.همچنین میزان نوسانهای سطح آب ناشی از جزر و مد از 10 الی 20 آگوست 2011،36/0 تا 19/2 متر و اندازه سرعتجریانهایجزر و مدی0 تا 6/0 متر بر ثانیه حاصل شد.بر اساس مقدار جریان بهدستآمده از مدل برای یک ایستگاه،سری زمانی جریان جزر و مدی رسم و معادله مکان زمان آن بهدست آورده شد. برای بهدست آوردن مسیر طی شده توسط لکه نفتی با استفاده از نرمافزار2Adioseمدت زمان رسیدن لکه به حالت امولوسیون کامل ودر نتیجه توقف لکه بهدست آمده است.سرعت جریانهایجزر و مدیبهدستآمدهدرماه فوریه 2011 بیشتر از آگوست 2011 استودر نتیجه در فوریه 2011 در حرکت لکه نفتی نوسان زیادی مشاهده میشود.
M. and Hosseini.S.T.“Numerical Forecasting of Tidal Currents in Bushehr Bay with Coherence Hydrodynamic Model”, Proc. 12th Conf. Marine Industries, Gilan Province,Iran, 2010(In Persian).##
Nivine I.and Sreya V .“Oil Spills in the Persian Gulf: A Case Study and Environmental Review”,Environment and Natural Resources Research; Published by Canadian Center of Science and Education. Vol. 8, no. 2, pp.144-153, 2018.##
Amir-Heidari,P. andRaie,M. “Response Planning for Accidental Oil Spills in Persian Gulf: A Decision Support System (DSS) Based on Consequence Modeling”, Marine Pollution Bulletin, 140, no. 2, pp. 116-128, 2019.##
Amir-Heidari.P. andRaie.M.“A New Stochastic Oil Spill Risk Assessment Model for Persian Gulf: Development, Application and Evaluation”, Marine Pollution Bulletin, 145, no. 2, pp. 357-369, 2019.##
”Geography of Persian Gulf Persian Islands, Bushehr Province”, Publications of the Geographical Organization of the Armed Forces. 2002 (In Persian).##
Sabbagh Yazdi, S.“Coupled Solution of Oil Slick and Depth Averaged Tidal Currents on Three DimensionalGeometry of Persian Gulf ”, Int. J. Environ. Sci. Te., Vol. 2, no. 4,pp.309-317, 2006.##
Chao, X., Shankar, N.J. and Cheong, H.F. “Two and Three-Dimensional Oil Spill Model for Coastal Waters”, Ocean Eng., Vol. 28.No.12,pp.1557-1573, 2001.##
Chao, X., Shankar, N.J. and Wang, S.S.Y. “Development and Application of Oil Spill Model for Singapore Coastal Waters”, J. Hydraul. Eng-Asce, Vol.129,no.7, pp. 495-503,2003.##
S.,Torabi Azad, M., and Bidokhti, A.A. “A Numerical Model for the Prediction of Movement of Gas Condensate from Spill Accidents in the Assalouyeh Marine Region, Persian Gulf”, Indian J. Mar. Sci., Vol. 37, no. 3,pp. 233-242,2008.##
Habibi Vahed, SH., Torabi Azad, M., Bidokhti, A.A. “Numerical Model for Predicting the Movement of Gas Condensate Due to Accidental landslides in the Assaluyeh Maritime Zone”, 7th Int. Conf. Coastal Engineering, Ports and Marine Structures, Tehran, Iran, 2006 (In Persian).##
Al-Rabeh, A., Lardner, R., Gunay, N. and Khan, R. “On Mathematical and Empirical Models for Surface Oil Spill Transport in the Persian Gulf”, Marine PollutionBulletin, Vol. 27, pp.71-77,1993.##
Al-Rabeh, A.H., Lardner, R.W. and Gunay, N. “Gulf Spill Version 2.0: A Software Package for Oil Spills in the Persian Gulf”, J. Environ. Journal of Environmental Modelling and Software, Vol. 15, no. 4, pp.425-442, 2000.##
Balaji-J.T. “Tidal Hydrodynamics of North Bahrain Coastal area”, The Arabian J. Sci. Eng., Vol. 35, no. 2B, pp.93-103, 2010.##
Brekke, C. and Schistad Solberg, A. “Oil spill Detection by Satellite Remote Sensing”, Remote Sens. Environ.,Vol. 95, no. 1, pp.1-13, 2005.##
“Red Sea and Persian GulfReport”, National Geospatial Intelligence Agency, 2011.##