بررسی رهاسازی ایمن و ناایمن یک محموله از سوخو-22

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

2 پژوهشکده هوافضا پژوهشگاه باقرالعلوم، تهران

چکیده

رهاسازی محموله‌ها در هواپیماهای جنگنده و ایجاد شرایطی که این محموله‌ها به بدنۀ هواپیما برخورد نداشته باشند و با دقت مناسبی به هدف مأموریتی خود برخورد کند از جمله دغدغه‌های پژوهشگران در این زمینه است. لذا به‌منظور دست‌یابی به شرایط بهینه، پژوهشگران با تکیه‌بر ابزار توانمند دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) و دانش موجود، قادر به شناسایی و همچنین مرتفع ساختن ایرادات موجود به‌منظور بهینه‌سازی آن سازوکار، می‌باشند. در همین راستا، در این تحقیق، بررسی مسیر حرکت پرتابه و تغییرات زاویه‌ای آن موردتوجه قرارگرفته، به‌گونه‌ای که در روند این شبیه‌سازی، یکی از بال‌های هواپیما سوخو-22 با سطح مقطع NACA-64a210 به‌صورت دلتا شکل، به همراه پایلونی به فرم صفحه مستطیلی با دو سمت بیضوی و همچنین محموله‌ای با پره‌های دلتا شکل، در نظر گرفته‌شده است. این هندسه با ویژگی‌های مذکور در شرایط پروازی مختلف، شامل سه ارتفاع 5 ، 10 و 12 کیلومتری از سطح زمین، ماخ‌های 5/0، 8/0 و 2/1، زوایای حملۀ 0، 2، 4 و 8 درجه و باد جانبی با سرعت 0 ، 40 و 60 متر بر ثانیه، مورد بررسی قرارگرفته است. هدف از این پژوهش، مدل‌سازی و بررسی رهاسازی ایمن و ناایمن یک محموله توسط بال‌های هواپیما سوخو-22 در پاکت‌ پروازی مختلف بوده است. این مهم به‌منظور شناخت و مطالعه دقیقی از شرایط فیزیکی مسئله در جریان‌های تراکم‌پذیر و آشفته صورت پذیرفته است. در انتها با بررسی نتایج حاصله از بخش‌های مختلف (مربوط به شرایط پروازی متفاوت)، تأثیر هر یک از پارامترهای تغییر ارتفاع پروازی، ماخ، زاویه حمله و همچنین سرعت باد جانبی بر مسیر حرکت پرتابه در شرایط رهاسازی بدون نیروی اولیه،‌ مورد ارزیابی قرار گرفت تا هر یک از رهاسازی‌های ایمن و ناایمن شناخته شوند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Investigation of the Safe and Unsafe Cargo Release from Su-22

نویسندگان [English]

  • amir bagheri 1
  • Hossein Jabbari 1
  • Ali Esmaeili 1
  • Seyed ali Tavakoli sabor 2
1 Mechanical Department, Faculty of Engineering, Ferdowsi University of Mashhad, Iran
2 Aerospace institute
چکیده [English]

The cargoes in a fighter aircraft should be released in such a way so as not to hit the fuselage, but to hit the targets accurately. In order to identify and eliminate the mentioned problems and achieve the optimal conditions, the computational fluid dynamics (CFD) plays an important role. In this study, the trajectory of the projectile and its angular variations have been investigated such that in the process of the simulation, one of the wings of the Su-22 aircraft with a NACA-64a210 delta-shaped cross-section, along with the pylon, a rectangular plate with two elliptical sides and a cargo with NACA-0008 cross-section with delta-shaped blades have been considered. The study has been carried out for different flight conditions, including three altitudes of 5, 10, and 12 km above the ground, various Mach numbers of 0.5, 0.8, and 1.2, different attack angles (AOA) of 0, 2, 4, and 8 degrees and lateral wind with speeds of 0, 40, and 60 m/s. The purpose of this study is to model and investigate the safe and unsafe release of cargo by the wings of Sukhoi-22 aircraft in a different flight package. This is done in order to find carefully the physical releasing conditions in turbulent compressible flows. Finally, by examining the results, the effect of each of the parameters of flight altitude change, Mach, angle of attack, and lateral wind speed on the projectile movement path in the release conditions without initial force is assessed, to identify all safe and unsafe releases.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Safe Release
  • Unsafe Release
  • Pitch
  • Roll
  • Fuselage
  1. Schindel, L.H. "Store Separation”, Advisory Group For Aerospace Research and Development Neuilly-Sur-Seine (France), 1975.##
  2. Chen, M., Jiang, Y., Shi, S., and Zeng, W. "Research on Simulation Method of Missile Adapter’s Separation Based on Combined Calculation”, Int. J. Aerospace Eng., 2019.##
  3. Zhu, S., Chen, Z., Zhang, H., Huang, Z., and Zhang, H. "Investigations on the Influence of Control devices to the Separation Characteristics of a Missile from the Internal Weapons Bay”, J. Mech. Sci. Technol., Vol. 32, pp. 2047-2057, 2018.##
  4. Arnold, R. and Epstein, C. "Agard Flight Test Techniques Series. Volume 5. Store Separation Flight Testing”, Advisory Group for Aerospace Research and Development Neuilly-Sur-Seine (France), 1986.##
  5. Cenko, A. "Experience in the use of Computational Aerodynamics to Predict Store Release Characteristics”, Prog. Aerosp. Sci., Vol. 37, pp. 477-495, 2001.##
  6. Goodwin, F.K., Nielsen, J.N., and Dillenius, M.F. "A Method for Predicting three-degree-of-freedom Store Separation Trajectories at speeds up to the Critical speed”, Nielsen Engineering and Research Inc Mountain View Ca, 1971.##
  7. Madson, M., Moyer, S., and Cenko, A. "TranAir Computations of the Flow about a Generic wing/pylon/finned-store Configuration”, In. 32nd Aerospace Sciences Meeting and Exhibit, p. 155, 1994.##
  8. Udoewa, V. "Mesh Update and Projection Techniques for 3D Aerodynamic Simulations”, Int. J. Comput. Fluid D., Vol. 23, pp. 533-552, 2009.##
  9. Maddox, A.R. "Store Separation Trajectory Analysis”, J. Aircraft, Vol. 17, pp. 769-773; 1980.##
  10. Wang, G., Chen, X., Xing, Y., and Zeng, Z. "Multi-body Separation Simulation with an Improved General Mesh Deformation Method”, Aerosp. Sci. Technol., Vol. 71, pp. 763-771, 2017.##
  11. MacLucas, D. and Gledhill, I. "Time-accurate Transonic CFD Simulation of a Generic Store Release Case”, R&D Journal, Vol. 34, pp. 9-16; 2018.##
  12. Anandhanarayanan, K., Arora, K., Shah, V., Krishnamurthy, R., and Chakraborty, D. "Separation Dynamics of air-to-air Missile using a Grid-free Euler solver”, J. Aircraft., 50: 725-731, 2013.##
  13. Anandhanarayanan, K., Raj, A., Shah, V., Krishnamurthy, R., and Chakraborty, D. "Separation Dynamics of Air-to-Air Missile and Validation with Flight Data”, Defence. Sci. J., 68, 2018.##
  14. Yoon, Y. "Numerical Simulations of Store Separation Problems”, 2007.##
  15. Osman, A.A., Aly, A.M.B., El Baialy, I., Abdellatif, O.E., and Khallil, E.E. "Investigation of the Effect of Grid Size on External Store Separation Trajectory Using CFD”, Int. Con. on Aerospace Sciences and Aviation Technology (The Military Technical College), pp.1-14, 2015.##
  16. Osman, A.A., Aly, A.M., Khalil, E.E., and Abdelattif, O.E. "Numerical Analysis of an External Store Separation from an Airplane”, AIAA modeling And Simulation Technologies Conference, p.2143,2016.##
  17. Jozv Vaziri, MA., Mostofizade, A., and Dehghan Manshadi, M. "Evaluation of K-ℰ Turbulence Model in Numerical Analysis of Store Separation of Delta Wing in Transonic Flow”, Aerospace Knowledge and Technology Journal, 2020.##
  18. Cenko, A., Tinoco, E.N., Dyer, R.D., and DeJongh, J. "PAN AIR applications to Weapons Carriage and Separation”, J. Aircraft, Vol. 18, pp. 128-134, 1981.##
  19. Ahmadkhah, A. and Niknezhad, M. "Numerical Investigation of Store Separation from Airplane wing, and Study of the Parameters, Affecting the fall amount of store”, Journal of Aeronautical Engineering, Vol. 19, pp. 44-54, 2017.##
  20. Sarkheil, S., Gardounzade, S.E., Hasibi Taheri, A.A., and Darande, M. "Dynamic Analysis of Satellite Separation Using Retro Rocket for Injection with Initial Rotation in Orbit”, Journal of Modeling in Engineering, Vol. 12, pp. 17-27, 2014.##
  21. Heim, ER. "CFD wing/Pylon/Finned Store Mutual Interference Wind tunnel Experiment”,. Arnold Engineering Development Center Arnold Afs. Tn., 1991.##