در این تحقیق سامانه اسپلیت درگ در زوایای حمله مختلف برای یک هواپیمای بال پرنده توسط یک روش عددی شبیهسازی و بهینهیابی شده است. سامانه اسپلیت درگ با ایجاد پسا نامتقارن بین بال راست و چپ، کنترل محور عمودی را فراهم میکند. هواپیمای مورد مطالعه، یک هواپیما لامبدا شکل زاویه عقبگرد 56 میباشد. سامانه کنترلی اسپلیت درگ نصب شده از دو صفحه بر رویهم تشکیل گردیده است، با باز شدن خلاف جهت در یک سمت هواپیما پسا لازم برای تولید گشتاور گردشی را ایجاد مینماید. موقعیت نصب آنها، نوک بالها و در قسمت لبه فرار میباشد. هنگام استفاده از اسپلیت درگ علاوه بر گشتاور گردش، گشتاور غلتشی مزاحمی ایجاد میشود که ناشی از اختلاف پسا بین سطح بالا و پایین این سامانه است و علت این امر تغییرات در زاویه حمله هواپیما میباشد. باز کردن نامتقارن صفحهها میتواند غلتش ایجادشده را به صفر و در بعضی شرایط به حداقل برساند. آزمایش صورتگرفته در زوایای حمله 0 تا 12 درجه برای زوایای باز شوندگی اسپلیت درگ 10 و 20 و 30 درجه اجرا گردیده است. محاسبات بر پایهی معادلات (RANS) با روش حجم محدود گسسته سازی شده است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد بسته به مقدار زاویه حمله چه میزان به زاویه سطوح اسپلیت درگ افزوده شود تا بهینهترین حالت برای خنثیسازی غلتش پیدا گردد که در نهایت نمودارهای بهینهشده این سامانه به دست میآیند.
Qu, X., Zhang, W., Shi, J., & Lyu, Y. “A novel yaw control method for flying-wing aircraft in low speed regime,” Aerosp Sci Technol, Vol. 69, pp. 636-649, 2017.
Dehghan Manshadi, M., Ilbeigi, M., Bazazzadeh, M., & Vaziri, M.A. “Experimental study of aerodynamic coefficients of a Lambda-shaped flying aircraft model by changing the backward angle of the wing attack edge,” journal of Modares Mechanical Engineering, Vol. 16, No. 5, pp. 303-311, 2016. (In Persian)
Anderson, Jr. J.D. “Fundamentals of aerodynamics,” McGraw-Hill Education, University of Maryland, Penn Plaza, New York, 2010.
Ko, A., Chang, K., Sheen, D.J., Jo, Y.H., & Shim, H.J. “CFD Analysis of the Sideslip Angle Effect around a BWB Type Configuration,” Int J Aerosp Eng, vol. 2019, 2019.
Ramezanizadeh, M., & Mohammadi, A. “Numerical Investigation of Delta Wings Leading Edge Configuration Effects on the Flow Behavior Using Large Eddy Simulation Approach,” Journal of fluid Mechanics and Aerdynamics, Vol. 3, No. 3, pp. 49-60, 2014. (In Persian)
Li, Z. J., & Ma, D. L. “Control characteristics analysis of split-drag-rudder,” Appl. Mech. Mater, Vol. 472, pp. 185-190, 2014.
Shearwood, T. R., Nabawy, M. R. A., Crowther, W. J., & Warsop, C. “A Novel Control Allocation Method for Yaw Control of Tailless Aircraft,” Aerospace, Vol. 7, No. 10, p. 150, 2020.
Fulker, J., & Alderman, J. “Three- dimensional compliant flows for lateral control applications,” AIAA Aerospace Sciences Meeting and Exhibit, Reno, Nevada, 2005.
Yue, T., Zhang, X., Wang, L., & Ai, J. “Flight dynamic modeling and control for a telescopic wing morphing aircraft via asymmetric wing morphing,” Aerosp Sci Technol, Vol. 70, pp. 328-338, 2017.
Stenfelt, G., & Ringertz, U. “Lateral stability and control of a tailless aircraft configuration,” J Aircr, Vol. 46, No. 6, pp. 2161-2164, 2009.
Gillard, W., Dorsett, K., Gillard, W. & Dorsett, K. “Directional control for tailless aircraft using all moving wing tips,” Atmospheric Flight Mechanics Conf, New Orleans, LA, U.S.A, 2006.
Huber, K.C., Vicroy, D.D., Schuette, A. & Huebner, A. “UCAV model design and static experimental investigations to estimate control device effectiveness and S&C capabilities,” AIAA Applied Aerodynamics Conf, Atlanta, Georgia, 2014.
Rajput, J., Zhang, W. G., & Qu, X. B. “A differential configuration of split drag-rudders with variable bias for directional control of flying-wing,” Appl. Mech. Mater. Vol. 643, pp. 54-59, 2014.
Li, D., Liu, Q., Wu, Y., & Xiang, J. “Design and analysis of a morphing drag rudder on the aerodynamics, structural deformation, and the required actuating moment,” J. Intell. Mater. Syst. Struct. Vol. 29, No. 6, pp. 1038-1049, 2018.
Mohamad, F., Wisnoe, W., Nasir, R. E. M., Sainan, K. I., & Jenal, N. “Yaw stability analysis for UiTM’s BWB baseline-II UAV E-4,” Appl. Mech. Mater. Vol. 393, pp. 323-328, 2013.
Djavarshkian, M.H., & Karimi Kalayeh, R., “Evaluation of aerodynamic performance of geometric torsion by changing Reynolds number in a flying aircraft model,” Journal of Aviation Engineering, Vol. 22, No. 1, pp. 30-45, 2021. (In Persian)
Tomac, M., & Stenfelt, G. “Predictions of stability and control for a flying wing,” Aerosp Sci Technol, Vol. 39, pp. 179-186, 2014.
Kelayeh, R. K., & Djavareshkian, M. H. “Aerodynamic investigation of twist angle variation based on wing smarting for a flying wing,” Chinese J Aeronaut. Vol. 34, pp. 201-216, 2021.
ANSYS, Inc I., “Ansys fluent Theory Guide R17,” Southpointe, Pennsylvania, United States, 2016.
مدنی, افشین, جوارشکیان, محمد حسن, & کریمی کلایه, روح الله. (1401). بهینه یابی سامانه اسپلیت درگ رادر در زوایای حمله مختلف در یک مدل هواپیمای بال پرنده. مکانیک سیالات و آیرودینامیک, 11(1), 1-16.
MLA
افشین مدنی; محمد حسن جوارشکیان; روح الله کریمی کلایه. "بهینه یابی سامانه اسپلیت درگ رادر در زوایای حمله مختلف در یک مدل هواپیمای بال پرنده". مکانیک سیالات و آیرودینامیک, 11, 1, 1401, 1-16.
HARVARD
مدنی, افشین, جوارشکیان, محمد حسن, کریمی کلایه, روح الله. (1401). 'بهینه یابی سامانه اسپلیت درگ رادر در زوایای حمله مختلف در یک مدل هواپیمای بال پرنده', مکانیک سیالات و آیرودینامیک, 11(1), pp. 1-16.
VANCOUVER
مدنی, افشین, جوارشکیان, محمد حسن, کریمی کلایه, روح الله. بهینه یابی سامانه اسپلیت درگ رادر در زوایای حمله مختلف در یک مدل هواپیمای بال پرنده. مکانیک سیالات و آیرودینامیک, 1401; 11(1): 1-16.