بررسی عددی اثر مجاری هوای ثانویه، مجاری هوای رقیق‌سازی و قطر محفظه در عملکرد محفظه احتراق موتور رم‌جت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیئت علمی دانشکده فنی مهندسی دانشگاه جامع امام حسین (ع)،تهران، ایران

2 فارغ التحصیل کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، تهران، ایران

چکیده

در این پژوهش به ارزیابی عملکرد محفظه احتراق موتور رم‌جت با اعمال تغییرات هندسی و فیزیکی نظیر تغییر قطر محفظه، تغییر اندازه و جابه‌جایی مجاری هوای ثانویه و رقیق‌سازی و تغییر دبی جرمی عبوری از این مجاری پرداخته شده است. به همین منظور در ابتدا بر اساس روابط ارائه شده در ادبیات علمی و فنی، کدی برای انجام محاسبات طراحی یک محفظه احتراق لوله‌ای نوشته شده است. پس از طراحی و مشخص شدن ابعاد محفظه به کمک این کد محاسباتی و نرم افزار گس‌ترب، فرآیند شبیه‌سازی در نرمافزار فلوئنت انجام گرفته و ضمن ارائهی نتایج، عملکرد محفظه با اعمال تغییراتی در مجاری هوای جانبی و قطر آن مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که افزایش دبی جریان ثانویه باعث انتقال شعله به سمت انتهای محفظه احتراق می‌شود. همچنین کاهش قطر محفظه سبب به وجود آمدن جریان برگشتی در ناحیه‌ی ورودی و کاهش کیفیت احتراق می‌گردد. بعلاوه تأثیر تغییر مکان مجاری جریان جانبی روی افت فشار جریان اصلی ناچیز بوده و می‌توان گفت که افت فشار با جابه‌جایی این مجاری تغییر چندانی نمی‌کند. همچنین در صورت وجود مشکل همگرایی در شبیه‌سازی، جابه‌جایی مجاری هوا مفید واقع می‌شود.

کلیدواژه‌ها


Smiley face

[1] Doustdar, M.M. "Spark Ignition Engines; Quasi Dimensional Simulation", Imam Hossein Comprehensive University Publications, 2021. (In Persian)
[2] El-Sayed, A.F. "Aircraft Propulsion and Gas Turbine Engines", New York, CRC Press, 2008.
[3] Conrado, A.C., Lacava, P.T., Pereira Filho, A.C., and Sanches, M.S. "Basic Design Principles for Gas Turbine Combustor", 10th Brazilian Congress of Thermal Sciences and Engineering, Rio de Janeiro, Brazil, 2004.
[4] Bayat, A. "Preliminary Design and Numerical Simulation of  Ramjet Combustion Chamber", M.S. Thesis, Shiraz University, Shiraz, 2015. (In Persian)
[5] Mark, C.P. and Selwyn, A. "Design and Analysis of Annular Combustion Chamber of a Low Bypass Turbofan Engine in a Jet Trainer Aircraft", Propulsion and Power Research, Vol. 5, No. 2, pp. 97-107, 2016.
[6] Bondaryuk, M. and Lyashenko, S.M. "Translation of Ramjet Engines", Ohio: Technical Information Center, Wright-Patterson Air Force Base, 1960.
[7] Schobeiri, M.T. "Gas Turbine Design; Components and System Design Integration", Gewerbestrasse, Switzerland, Springer Nature, 2018.
[8] Gharezi, S. and Doustdar, M.M. "Design, Numerical Analysis and Parametric Study of Can Combustion Chamber", 3rd International Conference in Electrical, Computer and Mechanical Engineering, Tehran, Iran, 2023. (In Persian)
[9] Lefebvre, A.H. and Ballal, D.R. "Gas Turbine Combustion; Alternative Fuels and Emissions", 3rd ed, New York, CRC Press, 2010.
[10] Vosoughi, Z. and Tabejamaat, S. "Design and Simulation of a 30kW Microturbine Combustor Fed by Biofuel", The 9th Fuel & Combustion Conference of Iran, Shiraz, Iran, 2022. (In Persian)
[11] Mattingly, J.D., Heiser, W.H., and Pratt, D.T. "Aircraft Engine Design", 2nd ed., Virginia, AIAA, 2002.
[12] Lee, J.F. "Theory and Design of Steam and Gas Turbines", New York, McGraw-Hill, 1954.
[13] Guide, A.F.T.  "ANSYS Fluent Tutorial Guide 18", ANSYS Fluent Tutorial Guide 18, 15317, 2018
دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 31
بهار و تابستان 1402
شهریور 1402
صفحه 129-137
  • تاریخ دریافت: 01 اردیبهشت 1402
  • تاریخ بازنگری: 30 تیر 1402
  • تاریخ پذیرش: 11 مرداد 1402
  • تاریخ انتشار: 01 شهریور 1402