مقاله مروری حاضر به بررسی روشهای شبیهسازی آیرودینامیکی روتور بالگرد میپردازد. ابتدا دستهبندی پژوهشهای انجام گرفته در حوزه هندسه پره روتور بالگرد و حوزه مربوط به هر کدام به شکل مختصر توضیح داده شده است. در ادامه مسیر تغییر جنس مواد مورد استفاده در پرههای روتور بالگرد ارزیابی میشود. سپس با توجه به توجه به ظهور رایانهها و توانایی تحلیل آنها از دهه 1970 میلادی، پژوهشهای مهم انجام شده از این تاریخ تا سال 2023 میلادی مورد بررسی قرار گرفتهاند. با بررسیهای بهعمل آمده مشاهده میگردد با تغییر مواد مورد استفاده در ساخت پرهها از فلز به کامپوزیت و در نتیجه شکلپذیری بهتر و آزادی عمل بیشتر در ساخت شکلهای متنوع، علاقهمندی روزافزونی در بهبود هندسه پره میان شرکتها سازنده بالگرد و محققان بهوجود آمده است. همین امر سبب نیاز به بهبود روشهای شبیهسازی روتور بالگرد را تأیید مینماید. در ابتدا این روشها تنها با هدف تحلیل و ارزیابی عملکرد روتورها مورد استفاده قرار میگرفت اما با پیشرفت رایانهها و نرمافزارهای تجاری، این شبیهسازیها بهسمت فرایندهای بهینهسازی سوق داده شد.
اجله, سید بصیر, کریمیان علی ابادی, سعید, & جزوزیری, محمدعلی. (1402). مروری بر روشهای مدلسازی و شبیهسازی عملکرد آیرودینامیکی روتور بالگرد. مکانیک سیالات و آیرودینامیک, 12(2), -.
MLA
سید بصیر اجله; سعید کریمیان علی ابادی; محمدعلی جزوزیری. "مروری بر روشهای مدلسازی و شبیهسازی عملکرد آیرودینامیکی روتور بالگرد". مکانیک سیالات و آیرودینامیک, 12, 2, 1402, -.
HARVARD
اجله, سید بصیر, کریمیان علی ابادی, سعید, جزوزیری, محمدعلی. (1402). 'مروری بر روشهای مدلسازی و شبیهسازی عملکرد آیرودینامیکی روتور بالگرد', مکانیک سیالات و آیرودینامیک, 12(2), pp. -.
VANCOUVER
اجله, سید بصیر, کریمیان علی ابادی, سعید, جزوزیری, محمدعلی. مروری بر روشهای مدلسازی و شبیهسازی عملکرد آیرودینامیکی روتور بالگرد. مکانیک سیالات و آیرودینامیک, 1402; 12(2): -.