تعویق جدایش جریان بر روی پره‌ی توربین بادی با ترکیب اثر نیم پره و شیارهای طولی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه ازاد اسلامى واحد علوم و تحقیقات تهران

2 دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران

چکیده

در این تحقیق به بررسی اثر ترکیب هم‌زماننیم‌پره  و شیار طولی در تعویق جدایش جریان ایرفویل متداول توربین بادی پرداخته شده است و چهار نوع شیار مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. شبیه‌سازی آئرودینامیکیانجام‌شده، بر اساس جریان پایای عبوری از روی ایرفویل NREL S809 و روش حل به‌صورت عددی و با استفاده از شبکه با سازمان انجام شده است. نتایج نشان می‌دهد که در عدد رینولدز 106و با زاویه حمله 22/16 درجه ، با افزودن نیم­پره، جدایش جریان از 47/0=x/c تا 67/0=x/cبه تعویق می­افتد و ضریب برا  از مقدار 17/1 تا مقدار 92/1و به میزان 64%  افزایش می­یابد. سپس با بررسی افزودن چندین نوع شیار طولی در لبه فرار ایرفویل مشاهده گردید که نوعی شیار سینوسی شکل با 45 درجه تقدم فاز بهترین کارایی را دارد و با انجام شبیه­سازی­های مختلف روی مقادیر دهانه، عمق و محل شیار سینوسی، مناسب‌ترینمقدار پارامترهای متغیر، به ترتیب با مقدار دهانه 3% وتر ، عمق 5/0% وتر و محل 85/0=x/cبه‌دست­آمد که با حذف کامل جدایش جریان در رینولدز و زاویه حمله ذکرشده، ضریب برا تا مقدار 54/2و به میزان 117% افزایش می­یابد.

کلیدواژه‌ها


  1. Willert, C.E., Cuvier, C., Foucaut, J.M., Klinner, J., Stanislas, M., Laval, J.P., Srinath, S., Soria, J., Amili, O., Atkinson, C. and Kähler, C.J. “Experimental Evidence of Near-wall Reverse Flow Events in a Zero Pressure Gradient Turbulent Boundary Layer”, Exp. Therm. Fluid Sci., Vol. 91, pp. 320–328, 2018.
  2. Berg, Dale E. and Johnson, Scott J. (University of California, Davis, CA) “Active Load Control Techniques for Wind Turbines”, Report, July 1,2008; UnitedStates. (https://digital.library.unt.edu/ark:/67531/metadc895537/: accessed August 25, 2021), University of North Texas Libraries,
  1. Martinstetter, M. and Niehuis“Passive Boundary Layer Control on a Highly Loaded Low Pressure Turbine Cascade”, Turbo Expo: Power for Land, Sea, and Air,Vol. 44021,No. GT2010-22739,pp. 1315-1326, 2010.
  2. Yen,J. and Ahmed,N. A. “Enhancing Vertical Axis Wind Turbine By Dynamic Stall Control Using Synthetic Jets”, J. Wind Eng. Ind. Aerodyn., Vol. 114, no. 0167-6105, pp. 12–17, 2013.
  3. Feng,J.,Lin,Y.,Zhu,G. and Luo,X. “Effect of Synthetic Jet Parameters on Flow Control of an Airfoil at High Reynolds Number”,Sadhana - Acad. Proc. Eng. Sci., Vol. 44, no. 8, pp. 9-12, 2019.
  4. Wang, H., Jiang, X., Chao, Y., Li, Q., Li, M., Zheng, W. and Chen, T.“Effects of Leading-Edge Slat onFlow Separation and Aerodynamic Performance of Wind Turbine”, Energy, Vol. 182, pp. 988–998, 2019, doi: 10.1016/j.energy.2019.06.096.
  5. Chen,T.,Jiang,X.,Wang,H.,Li,Q.,Li, M. and Wu,Z. “Investigation of Leading-Edge Slat on Aerodynamic Performance of Wind Turbine Blade”, Proc. Inst. Mech. Eng. Part C., J. Mech. Eng. Sci., Vol. 0, no. 0, pp. 1–15, 2020.
  6. James, S.,Suryan, A.,Sebastian, J.,and Mohan, A. H. K.-C. “Comparative Study of Boundary Layer Control Around an Ordinary Airfoil and a High Lift Airfoil with Secondary Blowing”,Computers & Fluids, Vol. 164, No. 0045-7930, pp. 50-63, 2018.
  7. Wang,H.,Zhang, B.,Qiu, Q. and Xu, X. “Flow Control on the NREL S809 Wind Turbine Airfoil Using Vortex Generators”,Energy, Vol. 118, no. 0360-5442, pp. 1210–1221, 2017.
  8. Zhong, J.,Li, J.,Guo, P. and Wang, Y. “Dynamic Stall Control on a Vertical Axis Wind Turbine Airfoil Using Leading-Edge Rod”, Energy, Vol. 174, no. 0360-5442, pp. 246–260, 2019.
  9. Hao,L. S. and Gao, Y. W. “Effect of Gurney Flap Geometry on a S809 Airfoil”, Int. J. Aerosp. Eng., Vol. 2019, pp. 1687-5966, DOI:10.1155/2019/9875968
  10. Belamadi, R.,Djemili, A.,Ilinca, A. and Mdouki, R. “Aerodynamic performance analysis of slotted airfoils for application to wind turbine blades”, J. Wind Eng. Ind. Aerodyn., Vol. 2019, no. 2019, pp. 1687-5966,
  11. Moshfeghi, M.,Shams, Sh.,Ramezani M. and Hur, N.K.“Effect of Split on Flow Separation Reduction of Wind Turbine Airfoil Using DES Turbulence Model”, Modares Mechanical Engineering, Vol. 20, no. 2, pp. 381–390, 2020, (In Persian).
  12. Xie, Y.,Chen, J.,Qu, H.,Xie, G.,Zhang, D. and Moshfeghi, M. “Numerical and Experimental Investigation on the Flow Separation Control of S809 Airfoil with Slot”, Math. Probl. Eng., Vol. 2013, No. 301748, 2013..
  13. Beyhaghi,S. and Amano, R. S. “Improvement of Aerodynamic Performance of Cambered Airfoils Using Leading-Edge Slots”, J. Energy Resour. Technol., Vol. 139, no. 5, pp. 12-16, 2017.
  14. Beyhaghi,S. and Amano,R. S. “A Parametric Study on Leading-Edge Slots Used on Wind Turbine Airfoils at Various Angles of Attack”, J. Wind Eng. Ind. Aerodyn., Vol. 175, no. 0167-6105, pp. 43–52, 2018.
  15. Akbarzadeh,M. and Birouk, M. “Near-Field Characteristics of a Rectangular Jet and Its Effect on the Liftoff of Turbulent Methane Flame”, J. Eng. Gas Turbines Power, Vol. 137, no. 8, pp. 1-8, 2015.
  16. Sanieinejad,M. "Fundamentals of Turbulent Flows and Their Modeling”, Publisher: Danesh Negar, Isbn. 978-964-2927-35-7 pp. 728-740, Iran, 2017.
  17. Heidarinejad, Gh. "An Introduction to Turbulence”,Publisher: Tarbiat Modares University, Isbn. 60075897062010, pp. 145-196, Iran, 2018.##
  18. Gladwell, I.“Boundary Value Problem”,Scholarpedia, Vol. 3, no. 1,pp. 2853,2008.
  19. Somers, D. M. “Design and Experimental Results for the S809 Airfoil”,National Renewable Energy Lab., Golden, CO (United States), p. 104, 1997.
  20. fallahzadeh,M. “Numerical Study of Camber Effect on the Aerodynamic Performance of Corrugated Airfoils”, M.Sc. Thesis, Shiraz University of Technology Department of Mechanical and Aerospace Engineering,2014.
  21. Moshfeghi, M.,Shams, S.,Ramezani, M. and Hur,N. “Effect of Split on Flow Separation Reduction of Wind Turbine Airfoil Using DES Turbulence Model”, Modares Mech. Eng., Vol. 20, no. 2, pp. 381-390, 2020.